برگذاری امتحان رقابتی میان عالمان دینی برای استخدام ملا امامان مساجد درهرات

قرار است ملاامامان مساجد در هرات پس از سپری کردن آزمون رقابتی در بست چهارم خدمات ملکی به عنوان امام مسجد استخدام شوند. روند استخدام این ملا امامان از سوی ریاست منابع بشری ولایت آغاز شده و ریاست حج و اوقاف و شورای علما و روحانیون نیز در گزینش این ملاامامان نقش عمده دارند. در همین حال برخی اعضای شورای ولایتی هرات می گویند: کمبود بست برای ملاامامان مساجد در این ولایت هنوزهم از چالش های جدی است.

روند گرفتن آزمون و استخدام ملاامامان مساجد به عنوان کارمند خدمات ملکی در ساختاردولت در هرات آغاز شده است.

مسئوولان کمیته ای استخدام ریاست منابع بشری ولایت هرات برای گزینش و توانمندی روند اخذ امتحان عالمان دینی به عنوان ملا امامان مساجد را آغاز کرده اند.

سید عبدالواحدی عاصمی رئیس اداره حج و اوقاف هرات می گوید: هم اکنون روند گرفتن آزمون و استخدام ملاامامان مساجد از سطح شهر هرات آغاز شده و در آینده نزدیک در ولسوالی ها نیز آغاز خواهد شد.

در همین حال شماری از اعضای شورای ولایتی هرات می گویند: با استخدام خطبای مساجد از طریق رقابت ازاد و بست های دولتی، روابط میان عالمان دینی و حکومت افغانستان مستحکم تر خواهند شد، اما آنان نگران کمبود بست های دولتی برای این خطبا هستند.

سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات می گوید: بیش از شش هزار مسجد در هرات وجود دارد، اما دولت تا هنوز کمتر از ۳۰۰ بست به اعلام داده است.

در همین حال شورای عالما و روحانیون حوزه غرب کشور می گوید: در برخی از مساجد در این ولایت به خصوص در ولسوالی ها از آدرس منبر بر ضد دولت تبلیغ می شود.

عبدالله وثیق یکتن از اعضای این شورا تاکید می کنند که خیلی ها با اینکه دانش اسلامی آنچانی ندارند فتوا می دهند و مردم باید متوجه این افراد باشند.

گفته می شود که در خیلی از مساجد هرات برخی ها به نام ملا امامان مساجد بر ضد دولت و تشویق جوانان برای پیوستن به گروه های مخالف مسلح دولت تبلیغ می کنند.

مسئوولان اداره حج و اوقاف هرات هم این مسئله را تایید می کنند، اکنون دیده شود که با دولتی شدن بست های مساجد هرات چقدر از این تبلیغات جلوگیری خواهد شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top