برگذاری جشن “روز هرات” دراین ولایت

برای اولین بار از روز ۲۵حمل که روز هرات نامیده‌شده است، با حضور هزاران تن از هرات نشنینان تجلیل گردید. هرات یکی از شهرهای کلیدی اقتصادی با دو بندر تجاری با ایران و ترکمنستان است. با آنکه جمعیت بزرگی از جوانان آن تحصیلات عالی دارند اما هنوز شرایط کاری و زمینه‌های رشد برای جوانان در این شهر محدود است. رئیس جمهوری غنی با ارسال پیامی برای مردم وعده داد که بزودی در قسمت پروژه های زیربنایی این ولایت اقدامات عملی صورت خواهد گرفت.

حدودآ سه ماه قبل صدها تن از نخبه گان، استادان پوهنتون، فرهنگیان و نویسنده گان در ولایت هرات یک روز نمادین را براى تولد دوباره این شهر که قدمت تاریخى‌اش به بیشتر از سه هزار سال برمى‌گردد، انتخاب کرده اند.IMG_4680

هرات که به روایت تاریخ از ساسانیان تا صفاریان و از اسکندر مقدونی تا هوتکیان و تیموریان و لشکرگشایان بسیاری اینجا شمشیر زده‌اند، مرکز مهم اقتصادى و یکی از جمله سه شهر بزرگ بوده که جایگاه خواهرخوانده گی با شهرهاى بلخ، قندهار و مشهد ایران را دارد.

درمراسمی که بمنظور تجلیل از روز هرات در قلعه اختیارالدین یا ارگ هرات برگذارشده بود، پیام رئیس جمهوری غنی توسط سرپرست ولایت هرات به خوانش گرفته شد.

رئیس جمهوری کشور در این پیام برای مردم وعده داده است تا بزودی کار عملی پروژه های زیربنایی و اساسی دراین ولایت آغاز خواهد گردید.

وی گفته است که : برق، زراعت، تجارت و صنعت دراین ولایت ازجمله اولویت های دولت وحدت ملی بوده و بزودی گامهای عملی بمنظور رشد آن برداشته خواهد شد.

درهمین حال رئیس اداره اطلاعات وفرهنگ و مسئولان برگذارکننده این جشن بزرگ مردمی میگویند: تجلیل از این روز بمنظور زدودن غم ازچهره مردم این شهر واین سرزمین است که سالیان متمادی را با غم سپری کرده اند.

سید وحید قتالی رئیس پیشین شورای ولایتی هرات و مسئول برگذاری این جشن میگوید: در این سال‌های اخیر که هر روز خبر انتحار و انفجار و سربریدن و آدم‌ربایى، مردم و بخصوص جوانان را بشدت افسرده  کرده است، برگزاری چنین جشنی می‌تواند امیدی تازه به دل‌های شکسته و منزوی هرات نشینان ومردم کشور ببخشد.

ازسوی هم شماری از شرکت کننده گان دراین برنامه ازاین جشن استقبال نموده ابراز امیدواری میکننده که برگذاری همچو برنامه های تاثیرات مثبتی بر رشد وشکوفایی درکشور و بخصوص هرات باشد.

هرات یکی از شهرهای کلیدی اقتصادی با دو بندر تجاری با ایران و ترکمنستان است و قرار بود که این جشن درهرات در سه شب و با حضور جمع بزرگی از مردم در فضایی گسترده تری برگزار گردد، اما مشکلات امنیتی و مخالفت عده‌ای از تندروان مانع این کار شد.

درمراسم جشن روز هرات نمایشگاه های آثار تولیدی هنری، و 37 نوع غذا‌ی محلی  و کیکی با طول وعرض صد و بیست متر مربع مساحت که با طرح نقشه ی 15 ولسوالی هرات توسط شیرینی پزان این ولایت ساخته شده بود به نمایش گذاشته شده بود.

موسیقی و ترانه خوانی، نمایش مدل لباس های وطنی وخارجی از جمله برنامه های دیگری بود که دراین جشن اجرا گردید.

این جشن  درهرات که به باور مردم سال‌ها در تاریکی، خشونت، جنگ، وحشت و ترور فرورفته با روشن کردن آتش از چهار گوشه قلعه اختیارالدین، به پایان رسید.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top