برگزاری انتخابات مسئولان ولایتی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در هرات

انتخابات مسولان اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان درولایت هرات، با حضور دها خبرنگار در یک فضای آرام و بگونه شفاف در سالون ریاست اطلاعات وفرهنگ ولایت هرات برگزار گردید. در این انتخابات با گذاشتن صندوق رای دهی، رئیس جدید اتحادیه ملی ژورنالیستان هرات،  مسئول اجرائیه و مسئول روابط خارجی این نهاد با بدست آوردن بیشترین رای اعضای این اتحادیه، انتخاب شدند. در این انتخابات نماینده گان کمیسیون انتخابات، نماینده جامعه مدنی ونماینده گان نهادهای پشتیبان خبرنگاران نیز به عنوان ناظرین حضور داشتند، که این انتخبات را شفاف وبی پیشنه عنوان کردند.

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از نهاد‌های رسانه‌ای سابقه‌دار در کشور است که در سال ۱۳۵۹ خورشیدی ایجاد وپس از یک وقفه طولانی در اوایل ماه میزان سال ۱۳۹۲ با تصویب اساسنامه جدید و انتخاب بار دیگر اعلام موجودیت کرد.

اعضای این نهاد در هرات روز گذشته از طریق انتخابات شفاف و در فضای آرام با حضور داشت نماینده کمیسیون انتخابات، نماینده جامعه مدنی ومسئولان سایر نهادهای خبرنگاری درهرات، مسئولان جدید این اتحادیه را از طریق انتخابات سری گزینش نمودند.

درنتیجه برگزاری این انتخابات، اعضای اتحادیه ملی ژورنالیستان درهرات، عبدالقدیر قدیرشاهین یک تن از پیشکسوتان خبرنگاری در غرب افغانستان را با کسب بیشترین رای به عنوان رئیس اتحادیه ژورنالیستان ولایت هرات، استاد حکمت الله همت به عنوان مسئول روابط خارجی این اتحادیه و آرزو یحیی زاده به عنوان مسئول اجرائیه این نهاد گزینش شدند.

خبرنگاران اشتراک کننده دراین برنامه، این انتخابات را شفاف ومورد رضایت همه اعضای اتحادیه ملی ژورنالیستان هرات خواندند وفعالیت اتحادیه ملی ژورنالیستان را در همبستگی میان خبرنگاران و دادخواهی از آنان ارزشمند عنوان میکنند.

شماری از خبرنگاران هم از وضعیت بد دسترسی به اطلاعات وعدم مصونیت جانی شان شکایت دارند و از دولت ونهاد های پشتیبان رسانه ها خواستار توجه به این وضعیت هستند واز سایر نهادهای فعال در حوزه رسانه ها میخواهند، که افرادی در راس نهادها بگمارند، تا توانائی پشتیبانی از خبرنگاران را داشته باشند.

این خبرنگاران از دولت ونهاد های بین المللی نیز خواستار توجه به وضعیت بد اطلاع رسانی در کشور و مخصوصآ هرات استند.

پس از کابل، درهرات بیشترین رسانه وخبرنگاران مصروف فعالیت های رسانه ای هستند، که از این میان حدود ۶۰ خبرنگار وفعال رسانه ی عضویت اتحادیه ی ملی ژورنالیستان افغانستان را دارند.

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان بعد از تشکیل حکومت قانونمدار در کشور فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای تحکیم آزادی بیان و دفاع از حقوق خبرنگاران انجام داده و فعالیت این نهاد در ولایت هرات از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است.

قدیر شاهین که از سال ۱۳۹۳ به عنوان رئیس این نهاد فعالیت دارد، اکنون یکبار دیگر به عنوان رئیس این اتحادیه در هرات انتخاب گردید.

وی که دانش آموخته رشته خبرنگاری از پوهنتون دولتی هرات است در کنار اتحادیه، از سال ۱۳۸۲ تاکنون به حیث خبرنگار در رسانه های مختلف کشور کار کرده است.

دراین انتخابات نماینده گان کمیسیون انتخابات، نماینده جامعه مدنی ونماینده گان نهادهای پشتیبان خبرنگاران نیز به عنوان ناظرین حضور داشتند، که این انتخبات را شفاف وبی پیشنه عنوان کردند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top