برگزاری مراسم عاشورا زیر تدابیر شدید امنیتی درغرب کشور

مراسم دهم محرم الحرام در شهر هرات و سایر ولایات غربی کشور، امروز با حضور هزاران تن از مردم، در میان تدابیر شدید امنيتی و با آرامش برگزار شد.

مقامات محلی در ولایت هرات می گویند: از چند روز پیش از عاشورا، کميسيون ويژه ای را مامور کنترل اوضاع شهر هرات، به منظور جلوگیری از هرگونه واقعه خشونت در اين شهر کرده بودند.

مولوی خداداد صالح، رئیس عمومی شورای علمای غرب افغانستان قبل از ظهر امروز در مسجد جامع بزرگ هرات و در جمع کثیری از مقامات دولتی، شورای ولایتی و مردم گفت: جای تاسف است که در زمان کنونی جامعه ی ما به درستی نتوانسته تا مقام و جایگاه والای اهل بیت پیامبر را بشناسد و از آنان پیروی کند.

به گفته ی وی، این خاندان که امام حسین (ع)، از آن جمله میباشند؛ در مقامشان آیه ی تطهیر از سوی خدا نازل شده و این آیه هرگونه گناه و معصیت را از آنان دور ساخته است.

آقای صالح در کنار این روز عاشورا را، روز ایستادگی در برابر ظلم و ستم عنوان کرده و گفته که این روز بر علاوه ی برابر بودن با سالروز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، دارای معنویت و ارزش، برای دیگر ادیان هم میباشد.

در همین حال سید فضل الله وحیدی، سرپرست ولایت هرات در این محفل مکتب حسینی را مکتب پیامبر اسلام و نهضت حق بر علیه باطل عنوان کرد.

به گفته ی وی، این وظیفه ی تمامی مسلمانان راستین است تا جایگاه و مقام امام حسین (ع) را گران شمرده و بدانند که این قیام کربلا بود که اسلام واقعی به دست مردم این زمان رسید.

در همین حال؛ به شمول تکایا و مراکز دینی ، هزاران تن از مردم مسلمان و عزادار، اعم از زن و مرد ولایت هرات؛ با حضور در مراکز اهدایی خون، با هدیه خون شان، از رشادت و جان فشانی امام حسین (ع)  و یاران شان در روزعاشورا، به گونه ویژه ای تجلیل نمودند.

به گفته مسئولین صحی در ولایت هرات؛ صدها تن از مردم عزادار، از ساعات اولیه صبح، در مراکز اهدایی خون صف کشیده و منتظر اهدای خون شان بودند.

همچنین امروز در کنار مراسم های سخنرانی، ختم های قرآن، اهدای خون به نیاز مندان، به خیل عظیمی از مردم نیازمند طعام توزیع گردید.

به گفته شماری از سخنرانان در مراسم عاشورای هرات؛ وحدت و اخوت بین همه مسلمانان افغانستان تنها روزنه ای است که جامعه اسلامی  را به آینده امیدوار می کند.

در مراسم امروز، مقامات محلی هرات نیز تمامی مسلمانان شيعه و سنی را به اتحاد فراخواندند.

دهم محرم روز عاشورا سالروز شهادت امام حسين (ع) و نواده پيامبر بزرگ اسلام، همه ساله در کشورهای اسلامی، منجمله افغانستان تجلیل گردیده و تعطيل عمومی است.

در اين روز؛ شمار انبوهی از مسلمانان به مراسم عزاداری و سينه زنی پرداخته و عده ای دیگر قرآن عظیم الشان می خوانند و به دادن نذورات می پردازند .

همچنین گزارش های رسیده از ولایات فراه، غور و بادغیس، بیانگر آنست که مراسم عاشورای حسینی در این ولایات نیز با آرامش کامل برگذار گردیده است.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top