برگزاری کارگاه آموزشی برای خبرنگاران از سوی اتحادیه ی ملی ژورنالیستان افغانستان

کارگاه آموزشی زیرنام “رسانه برای درستی انتخابات” از سوی اتحادیه ملی ژورناالیستان افغانستان برای شماری از خبرنگاران در ولایت هرات برگزار گردید.

هدف از برگزاری این کارگاه  آگاهی دهی در زمینه انتخابات ریاست جمهوری 98 و موضوعات مرتبط با انتخابات و نقش رسانه ها عنوان میشود.

شماری ازخبرنگاران باانکه راه اندازی این چنین برنامه ها را در آگاهی دهی وبلند بردن معلومات خبرنگاران در زمینه انتخابات موثر میدانند، اما تاهنوز در زمینه تامین امنیت خبرنگاران ورسانه ها در روز انتخابات نگران هستند.

ابهامات در برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  ونگرانی از افزایش تهدایت امنیت در برابر خبرنگاران تاهنوز از دغدغه های اساسی خبرنگاران در ولایات غرب کشور است.

شماری از خبرنگاران در ولایت هرات دور هم جمع شدند وطی یک کارگاه آموزشی، معلوماتی را در زمینه انتخابات ونقش رسانه ها در این فراید بحث و تبادل نظر می نمایند.

شماری از خبرنگاران میگویند؛ که تقلبات  گسترده  در انتخابات های پیشین مردم را براین روند بی باور ساخته وحتی خبرنگاران را نیز ناامید ساخته است.

اما انان تاکید دارند که  خبرنگاران میکوشند، با فراگیری دوره های آموزشی ومعلوماتی در زمینه انتخابات نقش کلیدی را در اطلاع رسانی به مردم از روند شفافیت وچالش های انتخاباتی ادا نمایند.

این برنامه از سوی اتحایده ملی ژورنالیستان در بیشتر ولایات کشور از جمله هرات برگزار شده است.

عبدالقدیر شاهین نماینده اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان درهرات، میگوید: این نهاد همچنان کتاب رهنمود رسانه ورهنمای انتخابات را به چاپ رسانده و در دسترس رسانه ها وخبرنگاران کشور قرار میدهد.

در بخشی از این کارگاه داکتر داود صدیق زاد، رئیس ولایتی کمیسیون انتخابات هرات وبریالی حمیدی مسول روابط خارجی این نهاد، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات، عبدالاحد ولی زاده سخنگوی قوماندانی امنیه هرات و نماینده اداره امنیت ملی این ولایت نیز شرکت نمودند و پیرامون چگونگی هماهنگی بیشتر میان خبرنگاران وکمیسیون انتخابات و ارگانهای امنیتی در روز انتخابات بحث  گردید.

مسولان کمیسیون انتخابات هرات که در این کارگاه حضور داشتند میگویند؛ تمام اماده گی ها بمنظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این ولایت گرفته شده ودر این راستا هیچ چالشی وجود ندارد.

بگفته انان راه اندازی دوره های اموزشی در زمینه انتخابات برای خبرنگاران  از اهمیت ویژه ی برخودار است.

دربخش دیگر این کارگاه، پیرامون چگونگی هماهنگی بیشتر میان خبرنگاران وکمیسیون انتخابات و ارگانهای امنیتی در روز انتخابات بحث  گردید.

در پایان این کارگاه تصدیق نامه ی اشتراک در این کارگاه برای شرکت کننده گان توزیع شد و شماری از خبرنگاران ومسولان نهادهای حامی رسانه ها نیز از سوی دفتر ولایتی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان مورد تقدیر قرار گرفتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top