برگزاری کنفرانس بررسی دورنمای افغانستان در هرات

جستجوی راه حل سودمندانه جلوگیری از منازعه از سوی همسایگان افغانستان، هدف و محتوای کنفرانسی میباشد که زیر نام افغانستان؛ منطقه و جهان امروز در هرات برگزار شد.

سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت همبستگی ملی کشور و برگزار کننده این کنفرانس آنچه را که مهم میداند پذیرفتن محتوای این کنفرانس از سوی همسایگان که همانا یافتن راه حلی برای چالشهای افغانستان با این کشور های هم سرحد میباشد.

آقای گیلانی میگوید که پاکستان و هندوستان از جمله نخستین کشورهای اند که تا اکنون محتوای این پالیسی را پذیرفته اند تا افغانستان میدان نبرد این کشورها نباشد.

آقای گیلانی میگوید که قرار است محتوای این پالیسی هفته آینده در شهر استانبول ترکیه در جمع دیگر کشورهای منطقه مطرح شود تا خط مشی به منظور توسعه ارتباطات و رد و بدل نظرات با همسایگان افغانستان در میان گذاشته شود.

با این حال محمد آصف رحیمی والی هرات میگوید در این کنفرانس توصیه های واضح برای دولت افغانستان در ساحات سکتور خصوصی، زراعت، صحت و نیروی انسانی، و همکاری منطقوی داده شده است.

وی افزود یکی از این توصیه ها این بوده که دولت افغانستان باید از منابع آبی ، باد و انرژی خورشید در رشد صنعت خود استفاده نماید.

والی هرات گفت برای عملی کردن این پلانها به یک همکاری منطقه ای نیاز است.

غلام شاه عادل استاد دانشگاه در هرات نسبت به آغاز این برنامه خوشبین بوده اما باورمند بر این موضوع  اند که افغانستان اگر بتواند منافع اقتصادی مشترک را با همسایگانش تعریف کند بی گمان به نتیجه بهتری در روابط سیاسی دست خواهد یافت.

این اولین کنفرانس طرح استراتیژی و پالیسی در کشور  میباشد که به گفته مسئولان برگزاری آن قرار نیست موضوعات سیاسی تنها حرفهای مورد بحث این کنفرانس باشد بلکه میخواهند پیشرفت در بخش های معادن، برق و دیگر موضوعات کلیدی را نیز شامل این برنامه سازند.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top