برگزاری یک دوره آموزش کریکت درهرات

اداره کریکت برد افغانستان یک دوره 6 روزه آموزش کریکت را برای 150 تن از علاقه مندان این رشته در ولایت هرات برگذار نمود .

هدف ازاین دوره آموزشی رشد ورزش کریکت وگزینش استعدادهای برتر این رشته در میان جوانان ونوجوانان دختر وپسردرولایت هرات عنوان شده است .

فضل غفورمسئول فدراسیون کریکت ولایت هرات گفت : این برنامه آموزشی توسط سه تن ازمربیان وترینران کریکت برد ملی افغانستان ظرف 6 روزگذشته  برای 150 تن از شاگردان معارف وعلاقه مندان این رشته درهرات برگذارگردیده بود که عصر روز گذشته به پایان رسید.

به گفته آقای غفور:دراین برنامه آموزشی که پیش ازاین تعدادی از دختران نیز آموزش دیدند باحمایت مالی موسسه

L S TO     (  ال – اس – تی – او  ) در ولایت هرات راه اندازی شده  است .

مسئولین کریکت هرات میگویند: برگذاری این دوره های آموزشی باعث آشنائی جوانان به مهارت های تخنیکی وحرفوی ورزش کریکت در هرات خواهد گردید .

درهمین حال زرف شاه ظهیر معاون موسسه L S T O )   ) میگوید: این نهمین برنامه آموزش کریکت است که ازسوی این نهاد درسطح افغانستان  راه اندازی میشود .

وی گفت:  بعداز این دوره آموزشی  دوتیم از کریکت بازان دختر وپسردر هرات  انتخاب شدند که قرار است بزودی در یک تورنتمت بین ولایات کشورشرکت نمایند .

به گفته ظهیر: قرار است این برنامه همچنان درسایرولایات کشور نیزراه اندازی شود .

مسئولان کریکت ولایت هرات میگویند: در حال حاضر بیش از250 بازیکن دختر وپسردرقالب 13 کلپ به گونه رسمی در هرات فعالیت دارند ونزدیک به 300 تن دیگر نیز بطور پراکنده کریکت بازی میکنند .

نبود میدان های بازی کریکت یکی ازعمده ترین مشکلات این رشته ورزشی در هرات عنوان میشود .

کریکت یکی از رشته های ورزشی است که در چند سال اخیر دست  آورد های  چشمگیری به ورزش افغانستان داشته است.

در ولایت هرات این رشته ورزشی از مدت سه سال است ایجاد شده ودر حال حاضر علاقمندان زیادی دارد .

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top