بزرگداشت از بیست و دومین سالگر جان باختن عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی درهرات

از بیست و دومین سالگرد جان باختن عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در ولایت هرات  بزرگداشت شد. صدها تن از باشنده های هرات در این مراسم شرکت کردند و خواهان وحدت ملی در کشور شدند. آنان  از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهند، که عبدالعلی مزاری را الگو قرار داده و در تلاش تقویت روحیه وحدت ملی در کشور باشند.

صدها تن از باشنده های هرات اینجا در شهرک جبرییل هرات گردهم آمده تا از بیست و دومین سالگرد جان باختن عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی گرامی داشت به عمل بیاورند.

ضمیره نبی زاده یکتن از برگذار کننده گان این برنامه، مزاری را رهبر وحدت ملی می خواند و تاکید دارد که دشمنان افغانستان همواره افرادی را هدف قرار داده اند، که در تلاش ایجاد وحدت میان اقوام کشور بوده اند.

برخی از اشتراک کننده های این مراسم نیز می گویند: عبدالعلی مزاری همواره در تلاش ایجاد وحدت ملی در کشور بود و رهبران حکومت افغانستان باید اورا الگو قرار داده و برای تقویت روحیه وحدت ملی در کشور تلاش ورزند.

آنان نابسامانی های جاری در کشور را نبود عدم تفاهم و یکپارچگی میان رهبران حکومت می خوانند.

این شهروندان می گویند، که رهبران گذشته به وعده های خود در برابر مردم صادق بودند، چیزی که رهبران کنونی چندان توجهی به آن ندارند.

عبدالعلی مزاری رهبر سابق حزب وحدت اسلامی افغانستان در سال ۱۳۷۳ از سوی گروه طالبان کشته شد.

او از چهره های پر نفوذ در کشور بود و حکومت افغانستان برای آقای مزاری لقب شهید وحدت ملی را داده اس، که پس از ۲۲ سال از مرگش، سالروز کشته شدن او به طور گسترده بزرگداشت می شود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top