بیش از 70 درصد آبدات تاریخی هرات درمعرض نابودی قراردارند.

نزدیک به هفتاد درصد آبدات تاریخی ولایت هرات در معرض نابودی قرار دارند.

مسئولین ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات میگویند: در تازه ترین مورد ازتخریب اماکن تاریخی ولایت هرات ، یک خانه تاریخی با قدمت بیش از یک  قرن از سوی مالک آن تخریب گردیده است.

آنان مسئولین دولتی مربوطه را در این زمینه به بی توجهی و کم کاری متهم میکنند.

احمد احسان سروریار رئیس عمومی اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگوید: بی توجهی مسئولین دولتی و عدم آگاهی مردم از مقررات حفاظت از اماکن تاریخی سبب شده تا اکثریت آبدات تاریخی ولایت هرات با خطر نابودی مواجه شود.

او میگوید: در آخرین مورد، یک خانه تاریخی در ناحیه ی 2 شهر هرات با قدمت بیش از 100 سال توسط افراد سهل انگار نابود شده است.

وی ساخت آپارتمان ها وبلند منزل های مدرن  را مهمترین نگرانی خود در زمینه ی از بین رفتن آبدات قدیمی عنوان میکند.

در همین حال محمد عزیز احراری رئیس ساختمانی شاروالی هرات میگوید: با افرادی که در تخریب اماکن تاریخی ولایت هرات دست دارند برخورد جدی صورت میگیرد و تلاش ها از سوی شاروالی هرات جهت جلوگیری از تخریب بیشتر اماکن تاریخی و ساخت وساز های مدرن درساحات ممنوعه آبدات تاریخی هرات ؛افزایش خواهد یافت.

گفتنیست طی چند سال گذشته، بارها مسئولین اداره اطلاعات و فرهنگ هرات و فعالان فرهنگی از تخریب آبدات تاریخی ابراز نگرانی کرده اند و در این باره وزارت اطلاعات و فرهنگ را مسئول میدانند.

درهمین حال هرات که قرار بود درلیست میراث های فرهنگی جهان شامل گردد به دلیل عدم سازماندهی وضعیت آبدات تاریخی ازسوی مسئولان دولتی ازثبت دراین لیست هنوزهم بازمانده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top