تاجران حوزه ی غرب به زودی صادرات شان را از طریق پرواز های کارگو به هندوستان آغاز میکنند

اینبار پس از کابل، روابط تجارتى بين افغانستان و هند، از طريق پروازهاى کارگوى هوايى بزودی از هرات آغاز مى گردد. مسئولان اتاق تجارت و صنايع هرات، میگویند: با آغاز این روند، سهولت بیشتری در کار صادرات تجار حوزه ی غرب رونما میگردد، که این خود باعث رشد تولیدات داخلی و تجارت خواهد گردید. آنان میگویند: در قدم اول، اقلام ميوه هاى خشک و تازه و نباتات حوزه ی غرب به هندوستان منتقل و از طرف هندوستان دوا، مواد غذايى و دیگر اموال مورد ضرورت وارد این حوزه خواهد شد.

تجارت کارگو بين افغانستان و هندوستان، درحالی آغاز مى گردد که پاکستان به هر دو کشور اجازۀ سهولت هاى تجارت از طريق خاک خود را نمى دهد.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع هرات با ابراز خرسندی میگویند: قرار است به زودی، اولین پرواز کارگو از اموال صادراتی تاجران حوزه غرب به سمت کشور هندوستان بارگیری شود.

سعد خطیبی رئیس اتاق تجارت و صایع هرات گفت: درسالهای قبل تاجران حوزه ی غرب، تنها در قسمت پسته، سالانه 4 صد تن صادرات را از طریق زمین به کشور هندوستان داشته اند که با مشکلات زیادی ربروی بوده اند.

وی افزود: با شروع پروازهای کارگو هم رقم صادرات و انواع تولیدات افزایش خواهد یافت  و هم مشکلاتی که قبلآ متوجه تاجران بود، کاهش پیدا خواهد نمود.

درهمین حال آذرخش حافظی مسئوول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید: اتاق تجارت و صنایع افغانستان در پی آن است تا توافق بین المللی تجارت را بدست آورده و موانع پیش روی واردات و صادرات تاجران کشور را از میان بردارد.

وی تاکید نموده میگوید: با اینکه تجارت زمینی نسبت به تجارت هوائی با هزینه های کمتری صورت میگیرد، اما این یک دستآورد خوب برای افغانستان است تا کشورهای همسایه بدانند که نمیتوانند این کشور را به محاصره ی اقتصادی بگیرند و افغانستان گزینه های راه های بیشتر بدیلی را روی میز داد.

از سوی هم شماری ازتاجران هرات میگویند: که همه تاجران صادر کننده از گشايش دهليزهوايى ميان هندوستان و افغانستان استقبال کرده اند وخواهان ادامه و انکشاف اين روند میباشند.

آنان میگویند: ٢٠ سنت کمترين قيمت است که اقلام صادراتی شان را ازطريق هوا به هندوستان انتقال میدهند و همچنان خواهان ادامه و انکشاف اين روند بوده که درآينده ضمن هند، صادرات ازطريق هوا به کشورهاى اروپايى و امريکا نيزآغازشود.

رييس جمهور غنى سال گذشته طى سفر به کشور هندوستان، آغاز کارگوى هوايى بين هر دو کشور را پيشنهاد کرده بود که چندی قبل اولین پروزا کارگو از کابل مرکز کشور آغاز گردید و طوریکه گفته میشود: در آینده نزدیک از ولایت هرات نیز آغاز خواهد شد.

تاجران ولایت هرات میگویند: اکثرا وقتيکه محصولات زراعتی و ميوه هاى تازه به حاصل برداری نزديک ميشود، پاکستان راه هاى خود را به بهانه هاى مختلف مسدود مى نمايد، که اين کار تاجران و باغداران افغانستان را با مشکل مواجه مى کند، اما ابراز خرسندی میکنند که اگر بعد از اين، پاکستان اين راه ها را مسدود نمايد، افغان ها مى توانند مواد خود را از طريق هوا صادر نمايند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top