تاکید رئیس اجرائیه بر حمایت دولت از ساخت زیربناها و رشد اقتصاد در ولایت هرات

کار بند پشتان در ولسوالی کرخ ولایت هرات به زودی آغاز خواهد شد. عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه که به منظور افتتاح نمایشگاه تولیدات داخلی هرات به این ولایت سفر کرده است میگوید: حکومت وحدت ملی مصمم بر حمایت از سرمایه گذاران و ساخت زیر بناهای کشور است. بند پشتان که دو سال پیش کار آن به دلیل نامعلوم متوقف شده بود، رئیس اجرائیه یکبار دیگر از ازسرگیری ساخت آن خبرمیدهد.

حکومت اراده قوی برای ساخت زیربناهای کشور دارد.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه که به منظور افتتاح بزرگترین نمایشگاه تولیدات داخلی هرات، به این ولایت سفر کرده است از تلاش های حکومت به منظور ساخت و ساز زیربناها خبرمیدهد.

آقای عبدالله تاکید میکند که به زودی ساخت بند پشتان در ولسوالی کرخ ولایت هرات که به دلیل نامعلوم کار آن دو سال قبل متوقف شده بود، خبرمیدهد.

از سوی هم مقام های محلی هرات از حکومت میخواهند که برای رشد و توسعه تولیدات داخلی، صنعت کاران را بیش از هر زمان دیگر مورد حمایت قرار دهند.

محمد آصف رحیمی والی هرات میگوید: در جریان دو سال اخیر ۲۵ فابریکه جدید در شهرک صنعتی هرات آغاز به فعالیت نموده و ۶۰ فابریکه موجود توسعه یافته است.

بنا به اظهارات وی در حال حاضر هزاران تن در شهرک صنعتی هرات مصروف کاراند که این خود تاثیر مثبت بر وضعیت اقتصادی مردم داشته است.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت گران از دولت  میخواهد تا با تاجران و سرمایه گذاران داخلی همکاری داشته و انان را مورد حمایت قرار دهد.

اما آقای عبدالله تاکید میکند حکومت وحدت ملی اراده محکم  بر حمایت از سرمایه گذاران داخلی و تولیدات کشور دارد و درین راستا گام های عملی را نیز برداشته است.

با این همه امروز سومین نمایشگاه تولیدات صنعتی در ولایت هرات برگزار شد.

صنعت کاران در این نمایشگاه سه روزه بیش از ۲۰ نوع تولیدات دستی شان را در قالب ۸۰ قرفه به منظور بازاریابی هرچه بیشتر به نمایش گذاشته اند.

باورها اینست که حمایت از تولیدات داخلی یگانه راه خودکفایی افغانستان از رهگذر اقتصادی است.

داکتر عبدالله رئیس اجرائیه کشور افتتاح این نمایشگاه رادر رشد صنایع تولیدی کشور به خصوص ولایت هرات مهم ارزیابی کرد و در راستای رسیده گی به مشکلات تجار و سرمایه داران داخلی تاکید نمود.

گفتنیست هرات با داشتن شهرک صنعتی یکی از ولایات بزرگ اقتصادی کشور است که سالانه میلیون ها دالر از مجرای تولیدات داخلی این ولایت به خزانه دولت واریز میشود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top