تاکید عالمای هرات بر وحدت و یکپارچگی مسلمانان

عالمان دینی در هرات، وحدت و یکپارچگی مسلمانان را یکی از مسائل مهم و سیاسی در اسلام دانسته میگویند: پیامبر گرامی اسلام (ص) رمز موفقیت را در اتحاد و یکپارچگی مسلمانان می دانند. به گفته ی این عالمان دینی بیداری اسلامی که امروز در تمام کشورهای اسلامی پا گرفته نشان دهنده تاثیرگذاری اتحاد مسلمانان می باشد و هفته وحدت فرصت خوبی برای نمایش انسجام جهان اسلام و مسلمانان است. از سوی هم اعضای کمیسیون برگذاری مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام ص، میگویند: از میلاد منجي عالم بشريت حضرت محمد مصطفي و هفته رحمه العالمین  درولايت  هرات  بابرنامه هاي متنوع فرهنگي تجلیل خواهدشد.

روز میلاد پیامبر، روز افتخارآفرینی برای کافه امت جهان اسلام می‌باشد، روزی که پیامبر به دنیا آمد و بشر از برکت قدومش از جهل و تاریکی نجات یافت.02

مسئولان در ولايت هرات ميگويند: ازاين بروز با برنامه های متنوع که شامل راه اندازي ختم هاي قران عظيم الشان، مسابقات ديني ومحافل سخنراني میباشد، تجلیل خواهد شد.

آریا رووفیان رئیس اطلاعات وفرهنگ در جمع خبرنگاران گفت : در این هفته تلاش خواهد شد تا با اجرای برنامه های خاص و طرح ریزی برنامه های متعدد، مردم به وحدت وهمدلی دعوت شوند.

وی از همچنان از رسانه ها، نهادهای مختلف مدنی، و جوانان خواست تا ضمن اجرای برنامه های دینی – فرهنگی، به نشر و پخش برنامه های ویژه مناسبتی بپردازند.

همچنان مولوی سید احمد نماینده شورای علما  و روحانیون حوزه غرب، مولوی ایوبی نماینده اداره حج واوقاف نیز اهمیت یادبود از میلاد نبی اکرم را در دین مبین اسلام برجسته ساختند.

سخنرانان هرکدام از رسانه ها خواستند تا بادرک از اهمیت هفته رحمه العالمین برنامه های مختلفی را باتوجه به اصل وحدت گرایی اجراء نمایند.

همچنان به گفته ی علما: دشمان دین اسلام در تلاش اند تا با نیرنگ های مختلف میان اقوام و مذاهب اختلاف ایجاد کرده و تفرقه افگنی نمایند، اما همه مسلمانان شیعه و سنی باید به اشتراکات و نکات وحدت آفرین تکیه کنند و همه وظیفه دارند راه هرگونه اختلاف افکنی و تفرقه را ببندند و مانع سوء استفاده دشمنان شوند.

همچنان  زارع حقجو رئیس کمیسیون برگزاری مراسم هفته رحمه العالمین ومعاون هیات رهبری حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، نیز یادآورشد، که این کمیسیون در سال روان با درنظرداشت اهمیت برنامه های وحدت وهمدلی فعالیت های متعددی را اجراء خواهد کرد.

رئیس عدلیه هرات نیز برگزاری وتجلیل از هفته رحمه العالمین را فرصت مناسب برای گسترش فعالیتهای و حدت آفرین ومبارزه با افراط گرایی دانست.

گفتنی است که از سالروز میلاد پیامبر اسلام و هفته وحدت همه ساله مردم  در ولایات هرات، فراه، نیمروز، غور وبادغیس طی محافل باشکوهی تجلیل می‌کنند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top