تثبیت قیمت گاز مایع در ولایت هرات

پس از افزایش بی سابقه گاز در سطح کشور، اکنون اتحادیه تاجران وارد کننده گاز، در قیمت گاز مایع در این ولایت کاهش چشمگیری وارد نموده است. تاجران هرات می گویند: این کاهش در پی نشست با شماری از وارد کننده گان گاز درهرات صورت گرفته است.مسئولان اتاقهای تجارت و اتحادیه واردکننده گان گازمایع هرات میگویند: با همکاری تجار و فروشندگان ، هر کیلو گاز مایع در این شهر46 و در دیگرولایات کشور ازجمله کابل به مبلغ افغانی 54 افغانی به فروش خواهد رسید.

قيمت گازمايع درتاسیسات هرات فی کیلو 48 افغاني و دربازار به مبلغ 54 افغانی تثبیت گردید.Untitled_0002

مسئولان اتحادیه گاز مایع هرات میگویند: مطابق با این فیصله؛ تانكرهای سیارگاز مایع و دكان داران می توانند هركیلو گاز را به 54 افغانی بالای مردم به فروش برسانند.

بگفته این مسئولان: كمیسیون ویژه ای ازنمایندگان شرکتهای تجارتی وارد كننده گاز، ریاست مواد نفت و گاز و نماینده ولایت هرات تشکیل شد که این کمیسیون در صورت مشاهده ی فروش بیش از ۵4افغانی فی کیلو گازبالای مردم، به شدت با عاملین آن برخورد خواهد کرد.

روسای اتحادیه گاز و اتاق تجارت هرات میگویند: براساس تفاهم مشترک میان اعضای این کمیسیون،تاجران واردکننده گاز تعهد سپردند تا پس از این، گاز را به قیمت ٤8 افغانی به بازارعرضه كنند.

درهمین حال مسئولان کمیسیون نظارت به فروش گاز و معاون اداره نفت وگاز هرات میگویند: این روند را بصورت جدی تجت کنترول ونظارت خواهند گرفت.

آنان میگویند: هیاتی ازسوی ریاست مواد نفت دربازارهرات موظف گردیده است تا قیمت ها را کنترول نموده و با متخلفین وکسانی که دربدل توزیع گازمایع ازمردم اضافه ستانی نمایند برخورد قانونی صورت گیرد.

در چند ماه گذشته افزایش قیمت گازمایع دربازارهای افغانستان، مشکلات جدی را برای شهروندان کشور بوجود آورده است.

بدنبال این افزایش، شماری از مردم نیز مقصراصلی را درتاخیر اعلام نتایج انتخابات میدانند.

با اينكه قيمت گاز در هرات كاهش يافته اما نرخ بالاي ديزل و پترول از دغدغه هاي مردم هرات محسوب ميشود.

مسئولين اتاق تجارت هرات همچنان وعده هايي از مذاكره و گفتگو با تجار مواد سوختي در رابطه با كاهش قيمت ديزل و پترول و دیگرمواد نفتی داده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top