تجليل ازسي وچهارمين سالروز24 حوت قيام مردم هرات

ازسی و چهارمین سالروز حماسه ی 24 حوت ولایت هرات، با حضور وسیع مردم، مجاهدان و مقامهای دولتی تجلیل صورت گرفت. این همایش وسیع ، با حضور بیش از 10 هزار تن از مردم هرات بر سر مزار شهدای گمنام این ولايت برگذارگرديد.

شماري ازنماينده گان مردم وسخنرانان اين برنامه ازمسئولين بلنده پايه دولتي وقوماندانان مجاهدين به شدت انتقاد نمودند.

آنان ميگويند: كه آنهاي كه امروزبا ريختن خون شهدا به قدرت رسيده اند، هيچ توجه به وضعيت زندگي شهدا ومعلولين ندارند.

شماري ازسخنرانان اين همايش با انتقاد ازعدم حضورمحمداسماعيل خان وزيرانرژي وآب ويكي ازقوماندانان سرشناس جهادي و داوود شاه سبا والي هرات دراين برنامه ميگويند: نیاز بود تا در این روز که مردم هرات برای آزادی وطن، از خون خود بها داده اند، نماینده ی رئیس جمهوری در ولایت هرات حضور میداشت.

شمارديگر از مسئولان برگزاری این برنامه نيز میگویند: تجلیل از این روز باشکوه به معنای زنده نگه داشتن  هرچه بیشتر ارزش های دینی و حس استقلال خواهی مردم افغانستان بخصوص ولایت هرات میباشد.

به گفته آنان:نیاز است تا دولت مرکزی همواره ایثارگری های  مجاهدين و خانواده های شهدا را از یاد نبرد و نگذارد تا این قشر از جامعه ی افغانستان به فراموشی سپرده شوند.

درروز 24 حوت سال 1357  ارتش سرخ شوروی با تانك های غول پیکرو هليكوپتر ها مردم به پاخاسته هرات  را هدف قرار دادند و بسياري ازمردم در همان اوايل صبح جام شهادت نوشیدند.

قيام مردم هرات از چهار گوشه شهر شدت گرفت ونقاط بیشتر ازشهر هرات  به تصرف مردم در آمد.

مسجد جامع هرات نيز آزاد شد و تا عصر همان روز مهمترين مركز نظامي آنان كه فرقه 17 هرات بود به دست مجاهدین قرارگرفت

عساکردولتی  نيز به مردم پيوستند و سلاح و مهمات زيادي به دست مردم آمد.

تانك ها و سربازان ارتش سرخ شوروي بعد از به شهادت رساندن 24 هزار مردم بيگناه و تحمل خسارات سنگين به سوي شهرك مرزي تورغندي درمرزبا کشورترکمنستان کنونی فرار نمودند.

اين قيام خونين سر آغاز شكست سنگين شوروي و بيرون شدن آنان از افغانستان به شمار مي رود، تنها چند سال بعد از اين حادثه مجاهدين پيروز شدند.

همايش تجليل ازسي وچهارمين سالروز 24 حوت، امروزدرهرات تحت تدابيرشديد امنيتي برگذار گرديد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top