تجلیل از بیست و پنجمین سالروز پیروزی مجاهدین هرات

از بیست وپنجمین سالروز سقوط هرات بدست نیروهای مجاهدین تجلیل شد. محمداسماعیل خان رهبر پیشین جهادی در این مراسم گفت: مجاهدین هنوز بیدار هستند و میدانند، که درکشور چه میگذرد. او از ناامنی ها درکشور ابراز نگرانی کرده میگوید: مجاهدین درکنار نیروهای امنیتی ایستاده هستند و به مخالفان مسلح اجازه نخواهند داد، که امنیت هرات را برهم بزنند. ازطرفی دیگر والی هرات هم میگوید: افرادیکه دست به انتحار و انفجار میزنند اعمال غیرانسانی انجام میدهند و آنها دشمنان مردم افغانستان هستند.

درکنار یادبود از بیست وپنجمین سالروز فتح هرات بدست مجاهدین، مقام­های دولتی وسران جهادی در مورد وضعیت کنونی صحبت کردند.

محمداسماعیل­ خان رهبرپیشین جهادی دراین مراسم از نا امنی­ها انتقاد کرده می­گوید، برخی­ها به خاطر وارونه جلوه دادن وضعیت کنونی دست به توطئه می­زنند.

او تاکید کرد که این اجتماعات به خاطر اطمینان دادن از امنیت هرات است.

با این حال برخی دیگر از سران جهادی در این مراسم از وضعیت نابسامان کشور انتقاد کرده می­گویند: تا زمانیکه فساد اداری درکشور ریشه کن نشود، امنیت بهبود نخواهد یافت.

همچنان مقام­های محلی هرات هم در این مراسم گفته اند، که به منظور بهبود وضعیت امنیتی افغانستان باید لانه­های امن تروریستان در بیرون از مرزها هدف قرار گیرد.

۲۹ حمل سال ۱۳۷۱ مجاهدین پس از ۱۴ سال جنگ با حکومت کمونیستی وارد هرات شدند و این سرآغاز پیروزی مجاهدین درافغانستان بودو

برخی مجاهدان می­گویند، عملکرد حکومت وقت برخلاف دساتیر دین اسلام بود، که این امر باعث شد تا مردم در برابر حکومت ایستادگی کنند.

مجاهدین هرات ۲۵ سال پیش نخستین نبردشان را دربرابرحکومت کمونیستی از این ولایت شروع کردند.

بدنبال آن مجاهدین وارد خیلی از ولایت­های کشور شدند و شوروی پس از ۱۴ سال درافغانستان شکست خورد و مجاهدین به پیروزی رسیدند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top