تجلیل از روز جهانی زن با حضور بانوی اول کشور در ولایت هرات

بانوی نخست کشور به مراسم بزرگداشت از روز جهانی زنان در هرات شرکت کرد. بانو رولا غنی در جریان سخنرانی خود در این مراسم، جنگ، خشونت ها خانوادگی، و دشمنی های شخصی را از عوامل عمده ای مشکلات زنان افغان عنوان کرد. او تاکید کرد که بانوان افغان قربانی قدرت طلبی یک حلقه مشخص شده اند. اما از سوی دیگر مسئوولان وزارت مور زنان کشور نیز می گویند، که در یک دهه اخیر چندان کار مفیدی برای بهبود زنان افغان نشده است.

برای نخستین بار است که رولا غنی بانوی نخست کشور به هرات میاید و دریک مراسم بزرگداشت از روز جهانی زنان به اشتراک میکند.

رولا غنی در جریان سخنرانی خود در این مراسم، خشونت های خانوادگی، جنگ و ناامنی ها و دشمنی های شخصی را از چالش های نام برد که باعث محروم شدن زنان افغان از حقوق شان شده است.

بانوی نخست کشور تاکید می ورزد که زنان افغان قربانی قدرت طلبی یک حلقه مشخص شده اند.

در همین حال مسئوولان وزارت امور زنان از محروم شدن زنان از سواد و حقوق شان در دهات و مناطق دورافتاده کشور نگران هستند.

دلبر نظری وزیر امور زنان که در این مراسم سخنرانی می کرد تاکید کرد که برای بهبود وضعیت زنان تاهنوز کارهای بنیادی نشده و برطرف ساختن این مشکلات نیازمند بسیج عمومی است.

در همین حال مسئوولان محلی در هرات نیز از عملکرد توهین آمیز در برابر زنان در اداره های دولتی و جامعه نگران هستند.

محمد آصف رحیمی والی هرات می گوید: هنوزهم رفتارهای تبعیض آمیز در برابر زنان وجود دارد اما تاکید می کند که برای تامین حقوق زنان اداره محلی این ولایت متعهد است.

از سوی دیگر مسئولان شورای ولایتی هرات از حضور کم رنگ زنان در اداره های دولتی انتقاد دارد.

کامران علیزائی رئیس شورای ولایتی هرات می گوید: نسبت به گذشته حضور زنان در اداره های دولتی کمتر شده است.

افزایش خشونت ها در برابر زنان نیز از دیگر چالش های به شمار می رود، که باعث نگرانی شورای ولایتی هرات شده است.

همه ساله چنین برنامه های برای تجلیل از روز جهانی زنان در هرات برگزار می شود با این تفاوت که امسال بانوی نخست کشور در آن حضور دارد.

فعالان حقوق زن همواره برگزاری چنین برنامه های را برای برطرف ساختن مشکلات زنان موثر نمی دانند و تاکید دارند که باید کارهای بنیادی صورت بگیرد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top