تجلیل از روز جهانی آزادی مطبوعات در ولایت هرات

فعالان رسانه ای در ولایت غربی هرات، خواهان تصویب قانون مصونیت شغلی خبرنگاران از سوی رهبران حکومت وحدت ملی هستند. آنها میگویند: وعده های دروغین مقام های حکومتی در قسمت عملی شدن قوانین رسانه ای باعث شده تا شمار زیادی از خبرنگاران افغان دست به مهاجرت بزنند.

خبرنگاران ولایت هرات در غرب افغانستان، در ساعات پایانی سوم می روز جهانی آزادی مطبوعات گرد هم آمده و از وضعیت کنونی کارهای رسانه ای در این کشورانتقاد نمودند.0

آنها با گذاشتن اکلیل گل در کنار تصاویر شهدای خبرنگار افغانستان، خواهان تصویب قانون مصونیت جانی و شغلی خبرنگاران از سوی رهبران حکومت وحدت ملی شدند.

ولی محمد حدید دیگر خبرنگار محلی در هرات میگوید: بی توجهی مقام های حکومتی در رسیده گی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران طی چند سال اخیر باعث شده تا همچنان این قشر با تهدیدهای امنیتی مواجه باشند.

آقای حدید، تداوم این روند را آسیبی بزرگ به پیکره نیم بند دموکراسی در افغانستان میخواند.

شماری از خبرنگاران و نماینده گان نهاد های حامی خبرنگاری در ولایت هرات نیز به نداشتن مصونیت در محیط های کاری رسانه ها اشاره میکنند.

همایون نظری مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان میگوید: درآستانه ی تجلیل از سوم می روز آزادی مطبوعات متاسفانه پس از گذشته 15 سال افغانستان هنوز هم خطرناک ترین کشور از لحاظ مصئونیت شغلی برای خبرنگاران محسوب میشود.

وی گفت: دولت بجز مواردی اندک هیچ گام مهمی در راستای حمایت وت تقویت رسانه ها بر نداشته است.

به گفته ی او: با این همه جامعه خبرنگاری افغانستان بخصوص غرب کشور، دست از تلاش و مبارزه برنداشته و بدون توجه به ناملایمات به رسالت خود، که همانان اطلاع دهی مردم است، ادامه میدهند.

موضوع دیگر مورد انتقاد خبرنگاران در هرات: عدم اشتراک والی و رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت در مراسم تجلیل از روز جهانی آزادی مطبوعات بود.

محسن کریمی خبرنگار تلویزیون اریانا در هرات، این حرکت مقام های محلی را نوعی محدودیت برای جلوگیری از گسترش آزادی بیان عنوان میکند.

در همین حال عبدالقیوم پدرام قاضی زاده نماینده مرکز خبرنگاران افغانستان درحوزه غرب برگذاری چنین برنامه ها را بر اتحاد و اتفاق خبرنگاران تاثیر گذار خوانده میگوید: ما زمانی میتوانیم که مشعل آزادی بیان را فروزان داشته باشیم، که همگام و متحد دراین راستا قدم برداریم.

وی از عدم موجودیت قانون کار برای سکتور رسانه ی انتقاد نموده میگوید: که عمده ترین چالش در راستای کار خبرنگاری، بی عدالتی مصئونیت شغلی خبرنگاران است.

به گفته ی او: شماری از رسانه ها وقتی یک خبرنگار را استخدام میکنند، با اینکه طبق یک قرار داد به ادامه کار تفاهم میکنند، اما هرزمانیکه کار فرما خواست، خبرنگار و کارمند رسانه را از کارش بر کنار میکند، که این عمل کاملآ نا عادلانه میباشد که میطلبد تا در آن تغیراتی بوجود بیآید.

این درحالیست که پیش از این نیز خبرنگاران در هرات گفته بودند تا زمانیکه قوانین رسانه ای از روی کاغذ بیرون نشده و در عمل پیاده نشود به مصونیت کاری و شغلی دست نخواهند یافت.

دراین مراسم لوح تقدیری از سوی خبرنگاران به پاس بیشترین همکاری سخنگویان حوزه غرب کشور، به عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات اهدا گردید.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top