تجلیل از مراسم 24 حوت در هرات

عبدالرب رسول سیاف یکتن از رهبران اسبق جهادی در افغانستان امروز در مراسم گرامیداشت از سی ششمین سال قیام مردم هرات در برابر رژیم کمونیستی وقت بر نقش مجاهدین در صحنه سیاسی کشور تاکید نمود.

۲۰۱۵۰۳۱۵_۰۹۴۹۴۵

آقای سیاف که در حضور داشت هزاران تن از مردم هرات سخنرانی میکرد گفت که مجاهدین در افغانستان جنگ سالار و ناقض حقوق بشر نیستند بلکه ناجیان حقوق بشر میباشند.

وی در گوشه ای از سخنانش بر آزادی 31 تن از برادران قوم هزاره که چندی قبل از ولایت زابل اختطاف شده بودند تاکید نمود و از ارگانهای امنیتی کشور خواست تا در این راستا تلاش نمایند.

این رهبر بزرگ جهادی همچنان گفت که گروه های تروریستی از جمله داعش در افغانستان جایگاهی ندارند و بزودی ریشه شان در این کشور نابود خواهد شد.

در این مراسم فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه و بصیر احمد سالنگی والی ولایت پروان نیز آقای سیاف را همراهی نموده بودند.

از طرف دیگر محمد اسماعیل یکتن از قوماندانان سرشناس جهادی در حوزه غرب بر ارزش های قیام 24 حوت هرات و تاثیر آن بر مسیر جهاد مردم در مقابل رژیم کمونیستی و متجاوزین روسی تاکید کرد و این حادثه را به عنوان نقطه عطف در تاریخ معاصر افغانستان دانست..

یک تعداد از زنان نیز که بیشتر بازماندگان قربانیان قیام 24 حوت هرات بودند و در این مراسم حضور داشتند از عدم اعتنای دولت نسبت به وضعیت شان شکایت داشتند.

آنان می گفتند که در طول بیش از پانزده سال این مراسم هر سال برگزار می شود و تجلیل می گردد ولی کمترین اعتنایی نسبت به قربانیان این قیام و بازماندگان آنان  نمی شود.

آنان از دولت خواهان توجه به وضعیت بد زندگی خود شدند .

به تاریخ 24 حوت سال 1357 مردم ولایت هرات که نسبت به عمل کرد رژیم وقت معترض بودند در مقابل آنان دست به قیام زدند،  شهر هرات را برای چند روز به تصرف خود در آوردند . ولی بالاخره این قیام توسط رژیم وقت به شدت سرکوب گردید و حتا تعدادی زیادی از مردم در منطقه شهدای گمنام زنده به گور شدند و اعتقاد بر این است که در این قیام نزدیک به 24 هزار نفر کشته شدند .

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top