تجلیل از میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام در ولایت هرات

روز میلاد پیامبر، روز افتخارآفرینی برای کافه امت جهان اسلام می‌باشد، روزی که پیامبر به دنیا آمد و بشر از برکت قدومش از جهل و تاریکی نجات یافت. از این روز نیز طی مراسم ختم قران عظيم الشان در مسجد جامع بزرگ شهر هرات گراميداشت بعمل آمد.

محمد آصف رحيمي والي ولايت هرات درين مراسم ضمن تبريك فرا رسيدن ميلاد سروركائنات حضرت محمد مصطفي، مردم را به پيروي ازسنت وسيره نبي اكرم سفارش نمود وازعلماي كرام دين خواست تا بخاطر آگاهي بيشترمردم ازتوطئه هاي دشمنان وتقويت اخوت اسلامي درجامعه ،ازطريق منابر بيشتر تبليغ نمايند.05

سيد عبدالواحد آثمي رئيس اداره ی حج اوقاف، مولوي هبت الله فاضلي خطيب مسجد جامع بزرگ شهر هرات ، آقاي روحاني امام جمعه صادقيه ومولوي خداداد صالح رييس شوراي عالي علما وروحانيون حوزه غرب كشور  ميلاد پيغمبر بزرگ اسلام را تبريك گفتند ومردم را به وحدت وهمگرايي فراخواندند.

این عالمان دینی، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت محمد رسول خدا با سخنرانی، از این روز بنام باارزش ترین روز بشریت یاد نموده وتولد پیامبر بزرگ مسلمانان را برای نجات بشریت از بیراهی با اهمیت خواندند.

سخنرانان درين محفل كه شمار زيادي ازجوانان ،علما وروحانيون ،اقشار مختلف مردم ومسئولان ادارات دولتي حضور داشتند، بااشاره بر نقش جوانان در حفظ ارزش های دینی تاکید کرده وخواهان توقف جنگ میان گروه های مسالح در کشور گردیدند.

علمای دینی در هرات همچنان از تمام گروه های مسلح در کشور خواستند، تا دست از خشونت بردارند وبه احترام چنین روزی راه صلح را در پیش گیرند.

همچنان شماری از شهروندان هرات با راه اندازی مراسم های ختم قرآن کریم، خیرات عمومی وکمک به فقرا ونیاز مندان از این روز گرامیداشت به عمل آوردند.

برخی از شهروندان هرات: نیز براین باورند که دربرخی موارد، حتی در بخش خیرات نیز افراط و سیال داری که منجر به خود نمایی و برملا سازی توان مالی باشد، صورت پذیرفته که برخلاف مقررات دین اسلام میباشد.

لازم به ذکر است که پیامبر گرامی اسلام در سپیده دم روز دوشنبه ۱۲ربیع الاول در سال حادثه ی عام الفیل دیده به جهان گشود.

وی مانند خورشید درفضایی دود آگین جزیره عرب درخشید و عالم انسانیت را منور ساخت، از این روز مبارک همه ساله درکشور های اسلامی تجلیل به عمل می آید.

در این محافل که به منظور تجلیل از میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم (ص)برگزار شده بود، چندین جلد قرآن کریم نیز ختم گردید.

گفتنی است که مردم هرات همه ساله از سالروز میلاد نبی اکرم(ص) طی محافل با شکوهی با خواندن ختم قرآن، دادن خیرات، سخنرانی، سرود واشعار از این روز بنام با ارزش ترین روز بشریت یاد نموده تجلیل می‌کنند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top