تجلیل از نهم حوت (روز ملی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور) درهرات

نهم حوت روز ملی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در مقر قول اردوی ۲۰۷ ظفر تجلیل گردید. در کنار هزاران تن از نیروهای امنیتی، مقام های ارشد امنیتی و ملکی و نماینده های مردم هرات در مجلس نماینده گان و شورای ولایتی در این مراسم حضور داشتند. از سوی دیگر مقام های اردوی ملی میگویند، که نیروهای نظامی کشور، حملات وسیع گروه های هراس افگن را خنثی کردند و پس از این نیز جلو هرگونه حمله این گروه ها را می گیرند.

هزاران تن از نظامیان کشور در مقر قول اردوی ۲۰۷ ظفر روز شان را تجلیل نمودند.

شماری از مقام های ارشد نظامی و نماینده های مردم هرات در مجلس نماینده گان و شورای ولایتی نیز در این محفل حضورداشتند.

مقام ها در وزارت دفاع ملی کشور می گویند: گروه های هراس افگن در تلاش ایجاد حکومت موازی در افغانستان هستند، تا حکومت مرکزی را تضعیف جلوه دهند.

دگرجنرال اقبال علی نادری معاون تعلیمات وزرات دفاع ملی کشور تاکید دارد، که نظامیان کشور تمام تلاش های این گروه ها را به یاس مبدل ساخته اند.

در همین حال شماری از عالمان دینی نیز در این مراسم حمایت شان را از نیروهای امنیتی اعلام کردند. مولولی فقیری و مولوی جعفرتوکلی دوتن از علمای دینی درهرات نیز تاکید میکنند که جان باخته گان نیروهای امنیتی کشور شهید هستند، زیرا آنها بخاطر تامین امنیت و آرامش مردم و سرزمین خود در جبه هات جنگ حضور دارند.

ازسوی دیگر شماری از سربازان امنیتی می گویند: بزرگداشت از روز ملی نیروهای دفاعی باعث تقویت روحیه ای این نیروها می شود.

برخی از این نیروها به گروه های هراس افگن هشدار می دهند که اگر از اعمال تخریب کارانه ای شان دست بر ندارند؛ نابود خواهند شد.

در همین حال برخی از اعضای شورای ولایتی هرات از حکومت افغانستان می خواهند، که توجه جدی به خانواده های شهدای نیروهای امنیتی داشته باشد.

روز نهم حوت که مصادف به روز اعلام استقلال کشور توسط غازی امان الله خان مى باشد، به عنوان روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، از سوى کابینه تصویب شده است، که از این روز در سراسر کشور به منظور حمایت از نظامیان افغان تجلیل میشود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top