تجلیل از هفته ی شهید درولایت غور

ازهفته ی شهید و سیزدهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود امروز در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور با حضورشخصیت‌های فرهنگی، جهادی، علما، دانشمندان و مقامات دولتی تجلیل گردید. شماری ازسخنرانان در این مراسم با بیان این که تا کنون به مجاهدان وقوماندانان جهادی نقش کمتری در دولت داده شده است گفتند:که هدف از جنگ در افغانستان نابودی ملت افغانستان و از بین بردن تمامیت ارضی این کشورازجمله استراتزی های بیگانه گان میباشد.

دراین گردهمایی سخنرانان احمد شاه مسعود را نماد وحدت ملی در کشور دانستند و از دولت خواستند تا توجه ای بیشتری به وضعیت زندگی شهدا و معلولین وسهیم ساختن مجاهدین درامور کشور داشته باشند.غور پیکچر

سخنرانان محفل امروزی میگویند: طی نزدیک به یازده سال گذشته هیچ توجه آنچنانی به بهبود وضعیت زندگی خانواده های شهدا و معلولین از سوی دولت و هیچ نهادی صورت نگرفته است.

سید انورعلا رحمتی والی غور میگوید: قهرمانی های احمد شاه مسعود در مقابل تجاوز بیگانگان باعث شد تا امروز مردم افغانستان به آرامش و آزادی دست یابد.

والی غور گفت: ساختن یک اردو ازجمله آرمانهای قهرمان ملی بود، که امروزفرزندان همان شهدا زیریک چترواحد سربازان همان اردو ،پولیس وامنیت ملی هستند.

ازسوی دیگر استاد غلام ربانی هدفمند رییس بنیاد احمد شاۀ مسعود درولایت غور ضمن قدر دانی از حضور مردم در مراسم تجلیل ازهفته ی شهید گفت: مشکلات نسبی کشور تنها به دولت برنمیگردد، باید مردم ومجاهدین بیشترازپیش با دولت همکاری داشته باشند.

وی با نگرانی ازاینکه هنوزهم ترور شخصیتهای جهادی ومتنفذین افغانستان ادامه دارد گفت: بااینکه 13 سال ازترور احمد شاه مسعود میگذرد هنوز دوسیه های قتل های زنجیره ای بازنشده است، تا مردم افغانستان دوست و دشمن خود را بشناسند.

باید خاطرنشان ساخت که مطابق به فیصله شورای وزیران یکی از روزهای رخصتی در جریان هر سال ۱۸سنبله به عنوان روز “شهدا” مسما گردیده است، که همه ساله ازاین روز درسرتاسرافغانستان با برگذاری محافلی ازاحمدشاه مسعود قهرمان ملی ودیگرشهدای راه آزادی کشورتجیلی میگردد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top