تجلیل از ۲۵ حمل (روز هرات) با حضور باشنده گان این ولایت

۲۵ حمل روز هرات در مراسم خاص و با حضور هزاران باشنده ی این ولایت جشن گرفته شد. در کنار مردم شماری از دیپلمات های خارجی و مقام های حکومتی نیز در این مراسم حضور داشتند. برگزار کننده های این برنامه می گویند: هدف از برگزاری این جشن و نام گذاری ۲۵ حمل به عنوان روز هرات، به نمایش گذاشتن اتحاد و همدلی مردم افغانستان است. در همین حال رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه این روز را به مردم افغانستان و بخصوص باشنده گان هرات، تبریک گفتند.

هزاران باشنده ی هرات به دور از تمام دغدغه ها و مشکلات زندگی کنارهم آمدند و روز هرات را جشن گرفته اند. اینجا درهرات زن و مرد، پیر و جوان جنگ و ناامنی ها را به فراموشی سپرده و برای افغان ها پیام صلح دارند.

فریدون آژند یک تن از اعضای دبیرخانه ی برگزاری این جشن میگوید: هدف شان به نمایش گذاشتن فرهنگ و ظرفیت های هرات و همدلی میان ساکنان این شهر است.

کنسرت هنرمندان محلی هرات بخش دیگری از این جشن بود، مردم از ولسوالی ها و حتی ولایات همجوار برای شرکت در این جشن به هرات آمده اند.

شماری از اشتراک کننده های این جشن می گویند: خواهان آرامش و صلح سرتاسری در افغانستان هستند.

شماری از اعضای شورای ولایتی هرات نیز می گویند: روز هرات و این جشن پیام آور صلح و اتحاد و همدلی هراتیان و تمام ملت افغانستان است.

سمیه رامش یک عضو شورای ولایتی هرات می گوید: هرات نماد صلح و اتحاد افغان ها است و باشنده گان این ولایت همواره برای آوردن آرامش و همدلی بین اقوام کشور تلاش میکنند.

رئیس جمهور غنی هم روز هرات را برای تمام مردم افغانستان و بخصوص باشنده گان ولایت هرات تبریک گفت.

آقای غنی در یک پیام تصویری که در جریان جشن روز هرات پخش شد، شادی افغان ها را مشت کوبند بر دهن هراس افگنان عنوان کرد.

از سوی هم برخی ها در هرات روز ۲۹ حمل سالروز پیروزی مجاهدین هراترا روز شادمانی مردم میخوانند وتاکید دارند که باید این جشن بزرگ در ۲۹ حمل بر گزار میشد.

اما برگزار کننده های این جشن براین باروند که روز ۲۵ حمل هیچ ربطی به مناسبت های گذشته سیاسی ومذهبی هرات ندارد واین روز براساس فیصله عمومی تنها برای قدردانی ازتمدن هرات انتخاب شده است.

این سومین سال است که بیست وپنجم حمل از سوی فرهنگیان و نخبه گان، بنام روز هرات نام گذاری شده است و در سال اول از این روز با اشتراک هزاران تن در هرات جشن گرفته شد، اما در سال پار بنا بردلایلی این روز تجلیل نگردید.

با اینکه امسال مخالفت های زیادی متوجه این روز بود، با آنهم هزاران باشنده ی هرات، دراین جشن شرکت کرده و از روز هرات تجلیل کردند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top