تجمع شماری ازجوانان هرات بمنظور تشکیل انجمن حامیان محیط زیست

برای نخستین بار شماری ازجوانان ولایت هرات دورهم جمع آمدند تا انجمن حامیان محیط زیست را دراین ولایت تشکیل دهند. این انجمن درپی سفر شماری ازاتباع خارجی به منظور شکار برخی پرنده گان نادر درحوزه غرب تشکیل گردیده است که گفته میشود: هدف آن آگاهی دهی ازاهمیت محیط زیست برای مردم میباشد.

شماری ازجوانان که تعداد شان به چهل تن می رسند، دورهم جمع گردیده میگویند: متعهد شدند که به شکل رضاکارانه در راستای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیستی در قالب یک انجمن به فعالیت به پردازند.1603500_729172577095623_572426228_o

اشتراک کننده گان این جلسه می گویند: که تاکنون در افغانستان به وضعیت محیط زیستی توجه ای نشده و دوام این وضعیت زندگی را برای نسل های بعدی مشکل خواهد ساخت.

 شماری از افرادی که در راستای محیط زیست در هرات فعالیت می کنند و از اشتراک کننده گان این جلسه بودند، می گویند: که همین اکنون نسل شماری از پرنده گان، خزنده گان، حیوانات و حشرات در ولایت هرات در حال انقراض است و هیچ اقدام عملی در حفظ این موجودات انجام نشده است.

آنها می گویند که  عدم آگاهی مردم و مسوولان از اهمیت محیط زیست و کار کردن در این راستا، باعث شده که تا انجمن حمایتی یی از محیط زیست را تشکیل بدهند.

دربرگذاری اولین جلسه این جوانان ، کمیته 5 نفری را برای ساخت اساس نامه، اهداف، تشکیلات و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت موظف ساختند.

گفته میشود: در بین این کمیته دوتن از کسانی حضور دارند، که در بخش محیط زیست دارای سند تحصیلی به سطح ماستری بوده که این حرکت را از لحاظ بار علمی تقویت خواهد کرد.

آنها همچنان می گویند: که برداشتن ریگ از سطح دریاها، استخراج معادن، قطع درختان و شخم زدن زمین های زراعتی آن هم به شکل غیر حرفه ای باعث تخریب محیط زیست و بر هم خوردن چرخه طبیعی رشد و نمو در سطح کشور شده است.

یکی از اهداف اصلی تشکیل این انجمن گفته میشود: همکاری با اداره محیط زیست، زراعت و شاروالی ولایت هرات می باشد.

انگیزه تشکیل این انجمن درپی انتشار اخباری ازطریق برخی رسانه ها مبنی بر سفر 160 شکار چی عرب، پاکستانی، کشمیری و بنگلادشی ازجمله وزیر«قطر» به ولایت هرات، ایجاد گردیده است.

گفته میشود: حوزه غرب افغانستان دارای پرندگان کمیاب و خزند‎گان ارزشمندی است، که شکارچیان کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دستیابی به آنها حاضر به پرداخت پول‎های هنگفتی هستند.

این در حالی است که براساس فرمان «حامد کرزی رئیس جمهورکشور» شکار حیونات کمیاب در افغانستان ممنوع اعلام شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top