تجمع گسترده‌ای مردم به حمایت از صلح در افغانستان

هرچند برگشت دوباره طالبان‌مسلح به میدان‌های جنگ پس از آتش‌بس سه روزه نگرانی‌های را به همراه شده، اما شهروندان کشور ابراز امیدواری کرده اند و هر روز برای رسیدن به صلح دایمی برنامه‌ها و تجمعات گسترده‌ای را بر پا می‌کنند.

از همین‌رو امروز تجمع گسترده‌ای مردمی با اشتراک روسای شوراهای ولایتی ده ولایت کشور در هرات، راه اندازی شد و مردم خواهان آتش‌بس و صلح دایمی شدند.

پیش قدم شدن حکومت در اعلام طرح آتش‌بس یک‌طرفه، علاوه برحمایت‌های بین‌المللی، مورد استقبال گستردۀ مردم قرار گرفته و تلاش شهروندان را به اميد تجربه‌اي روزهای عاری از خشونت، تشدید کرد.

در هرات هزاران تن از باشنده‌گان این ولایت با اشتراک روسای شوراهای ولایتی هرات، فراه، نیمروز، هلمند، کندهار، زابل، ارزگان، غور و بادغیس گرد هم آمده اند و از دولت و طالبان‌مسلح می‌خواهند، تا به آتش‌بس و صلح دایمی که خواست همه مردم افغانستان می‎باشد، لبیک بگویند.

فرید بختور رییس شورای ولایتی فراه می‌گوید صلح دايمي يکي از ضرورت‌هاي حياتي جامعه افغانستان براي رسيدن به ثبات سياسي و اقتصادي است.

او گفت حکومت افغانستان بايد زمينه رسيدن به صلح دايمي را فراهم کند، زیرا بدون صلح دايمي نمي‌توان آثار سال‌ها جنگ را از بين برد و هم‌گرايي اجتماعي را تقويت کرد.

در همین‌حال مقام های حکومتی از نزدیک شدن به گفتگوهای صلح با طالبان‌مسلح سخن گفته، تاکید دارند که جواب مثبت طالبان‌مسلح در سه روز آتش‌بس، کشورهای حامی جنگ در افغانستان را شوکه کرده است و سازمان‌های استخباراتی در پی به چالش کشیدن و تخریب روند صلح هستند.

سید عبدالوحید قتالی رییس اداره‌ای امور ریاست جمهوری کشور می‌گوید زمانیکه طالبان‌مسلح با یک صدای صلح طلبانه‌ای رییس جمهور به شهر ریختند و از سوی مردم استقبال شدند، این خود بیانگر آن است که افغان‌ها از جنگ خسته شده اند و صلح را ترجیح می‌دهند.

رعایت آتش‌بس بر اساس خواست شورای علما بود، که رییس جمهور غنی شش روز و طالبان‌مسلح سه روز عید را آتش بس اعلان کردند، اما در ختم روز سوم عید این آتش‌بس از سوی طالبان‌مسلح شکستانده شد که از آن به بعد هر شب و روز در مناطق مختلف کشور، جنگ‌های سنگینی میان نیروهای دولتی وطالبان‌مسلح صورت می‌گیرد.

کانال تل‌گرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top