تحویل دهی بیست میل اسلحه از سوی افراد غیر مسئول به اداره ی امنیت ملی هرات

یک قوماندان مسلح غیرمسول در ولایت هرات، بیست میل اسلحه وجنگ افزار را به امروز بگونه داوطلبانه، به ریاست امنیت ملی تسلیم داد.

بگفته مقامات،این جنگ افزار های مختلف النوع شامل کلاشینکف و ماشین‌دار می‌باشد، که با تحویل دادن آن به دولت، وضعیت امنیتی ولسوالی گذره نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

محی الدین نوری سرپرست مقام ولایت هرات میگوید: یکی ازمولفه های صلح درکشور جمع آوری سلاح ازنزد افراد مسلح غیرمسئول میباشد و موجودیت سلاح نزد افراد غیرمسول غیر قابل پذیرش نیست.

به گفته ی او:”موجودیت سلاح نزد افراد مسلح غیرمسول، تهدید اجتماعی را افزایش میدهد و به همین پیمانه  تسلیم دهی سلاح به مراجع مسئول سبب امنیت و تقویت صلح اجتماعی میشود.

از سوی هم ارباب غلام حضرت رییس شورای غرب گذره نیز با تسلیم دهی این مقدار سلاح میگوید: بعد ازین همکار نیروهای امنیتی درقسمت تامین امنیت خواهد بود.

این افراد همچنان ازحکومت میخواهند، تا در زمینه تامین امنیت جانی شان آنان را همکاری نمایند.

درحالی این مقدار سلاح ازسوی یک قوماندان غیرمسئول به ریاست امنیت ملی تسلیم داده شد، که عملیات مشترک نیروهای امنیتی دست کم درچهار ولسوالی ولایت هرات پیامدهای مثبت بربهبود وضعیت عمومی این ولایت را قبال داشته است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top