ترکمنستان در آستانه افتتاح کریدور حمل و نقل ریلی (امام نظر – آقینه)

دولت ترکمنستان ایجاد کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت کالا را به همه مسیرها شدت بخشیده‌است. این در واقع از مهمترین موضوعاتی است که در همایش جهانی  که مسمی به شبکه پایدار حمل و نقل با سازمان دهی دولت ترکمنستان و سازمان ملل متحد وبا اشتراک هیأت بلند پایه که با ریاست جلالتمآب محمداشرف غنی رئیس دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مهمانان عالی رتبه کشورهای مختلف بتاریخ 26-27 نوامبر سال 2016 میلادی درشهرعشق ‌آباد برگزار خواهد شد، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در حاشیه اقدامات و تدارکات در تاریخ 30 اکتبر سال 2016 میلادی فاز اول کریدور ریلی بین‌المللی آسیائی در قسمت « آتامراد -امام‌نظر- (ترکمنستان) – آقینه (افغانستان) که عملیات اجرائی آن در ژوئن سال 2013 میلادی آغاز شده‌ است، به پایان رسیده و عملیات نصب و مونتاژکاری آن هم به اتمام رسید.

بتاریخ 28 نوامبر سال 2016 طی مراسم باشکوه فاز اول راه آهن امام نظر- آقینه با اشتراک رئیسان جمهورافغانستان ترکمنستان جلالتمآبان محمداشرف غنی و قربانقلی بردی محمدوف افتتاح خواهد شد.picture3

کریدور ریلی حمل و نقل و ترانزیت کالا « آتامراد – امام‌نظر- آقینه »  در واقع حلقه ای از کریدور حمل و نقل بین‌المللی آسیائی است که به شبکه‌های ریلی کشورهای آسیا و منطقه اوقیانوس آرام دسترسی پیدا خواهد کرد.

طول کلی این دالان ریلی 88 کیلیومتر بوده‌ و 85 کیلیومتر آن در خاک ترکمنستان قرار داشته و 3 کیلومتر دیگر آن نیز در فاصله  مناطق مرزی « امام‌نظر- آقینه » قرار دارد.

در حاشیه این پروژه دو ایستگاه راه آهن به نام‌های «گلستان» و «امام نظر» و نیز خطوط انتقال برق و دو دهانه پل بزرگ بر روی رودخانه «قره قوم» در خاک ترکمنستان احداث شده‌است که این قسمتی از طرح خط راه آهن «ترکمنستان-افغانستان – تاجیکستان» می‌باشد.

با توجه به پایان رساندن عملیات اجرائی در قسمت مذکور در ترکمنستان تدارکاتی گسترده برای برگزاری مراسم رسمی راه اندازی قسمتی از دالان ریلی که قرار است ترکمنستان  و افغانستان به خصوص ساختار فنی و مهندسی ریلی دو کشور را در مسیر «آتامراد – امام‌نظر- آقینه» به همدیگر وصل کند، برنامه ریزی شده است.

به منظور برگزاری مراسم افتتاحیه فاز اول کریدور ریلی حمل و نقل بین‌المللی آسیای در سطح بالا و نیز افتتاحیه ترمینال پذیرش، نگه داری و ارسال فراورده‌های نفتی  در منطقه مرزی «امام نظر» در ناحیه «آتامراد» استان لباب ترکمنستان، رئیس جمهور ترکمنستان دستور مربوطه را صادر کرد که به موجب آن کمیسیون و ستاد برگزاری مراسم‌های افتتاحیه مذکور و ترکیب آن تشکیل شده‌است.

براساس دستور رئیس جمهور ترکمنستان به ستاد مذکور، قرار است طرح و برنامه مراسم افتتاحیه، در سطح بالا سازمان دهی و برگزار شود و در این خصوص مسوولین مربوطه را تعیین کنند.

لازم به ذکر است که برقراری کریدور ریلی بین ترکمنستان و کشورهای همسایه آن، بدون شک تحرک جدیدی در مسیر توسعه و گسترش روابط و تعاملات اقتصادی، تجاری و نیز گسترش تعاملات حمل و نقل و ترانزیت کالا، برتوسعه زیرساخت‌های مخصوص پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد بخشید.

ترکمنستان پس از کسب استقلال خود، در سال‌های آخیر صادرات انرژی برق، گاز طبیعی، گاز مایع، فراورده های نفتی و پتروشیمی، منسوجات، پنبه و روغن پنبه را آغاز کرده و فعالیت‌های خود را در این زمینه رونق بخشیده است.

علاوه بر این مسیر جدید حمل و نقل ریلی، قرار است جز مهم از شبکه بین المللی ارتباطات که قاره آسیا و اورپا را به همدیگر متصل کند و در این زمینه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و فرصت های زیادی در زمینه افزایش چند برابری حجم مبادلات تجارتی بین کشورهایی منطقه ایجاد کرده و باعث توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری و بین المللی بین کشورها خواهد بود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top