تظاهرات باشنده گان دو ولسوالی هرات، بخاطر غصب زمین های شان توسط زورمندان

ده ها تن از باشنده گان ولسوالی های گلران و کشک رباط سنگی هرات به دلیل آنچه غصب زمین های شان از سوی زورمندان می خوانند در مقابل ساختمان ولایت هرات دست به تظاهرات زدند. معترضان می گویند، که این زورمندان از سوی مسئوولان دولتی حمایت می شوند. آنان همچنان می گویند، که این زومندان شش تن از وابسته گان شان را در یک درگیری مسلحانه زخمی ساخته اند.

ده ها تن از باشنده گان دو ولسوالی هرات در مقابل ساختمان این ولایت دست به تظاهرات زده و از غصب زمین های شان توسط زورمندان در این ولسوالی ها شکایت دارند.

این معترضان می گویند: افراد زورمند که از سوی برخی مقام های دولتی حمایت می شوند، دو روز پیش بر آنان حمله کردند و شش تن از بسته گان شان را به شلیک فیر مرمی زخمی ساخته اند.

در همین حال محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات می گویند: شش زخمی از ولسوالی گلران این ولایت به این شفاخانه انتقال داده شده اند و وضعیت صحی این زخمی ها خوب است.

از سوی دیگر، مسئوولان امنیتی در هرات می گویند: سال ها می شود که دو قوم در ولسوالی های گلران و کشک رباط سنگی این ولایت بر سر زمین اختلافات دارند و تاکنون بارها باهم درگیر شده اند.

عبدالاحد ولی زاده سخنگوی قوماندان امنیه هرات میگوید: پولیس وارد عمل شده و عاملان حمله بر افراد ملکی را به زودی دستگیر خواهند کرد.

غصب زمین در هرات یکی از چالش های جدی خوانده می شود، که گفته میشود: بخری افراد زورمندی که حمایت دولتی دارند به زور زمین های شخصی مردم را غصب می کنند.

براساس آمارها، هزاران جریب زمین از سوی زورمندان درهرات غصب شده، اما مقام های دولتی همواره گفته اند که پس گیری این زمین ها در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top