تظاهرات مردم هرات بخاطر درج واژه افغان در تذکره های الکترونیکی

ده ها تن از باشندگان شهر و ولسوالی های هرات صبح روز پنج شنبه در مقابل ساختمان ولایت گرد هم آمده و خواهان درج کلمه افغان و اسلام در تذکره های الکترونیکی شدند. آنان هشدار می‌دهند، اگر در تذکره‌های برقی  واژه‌های افغان و اسلام  درج نشوند، تذکره نخواهند گرفت.

شماری از باشنده گان ولایت هرات با راه اندازی تظاهراتي، درمقابل ساختمان ولایت هرات، بر درج  واژه “افغان” و “اسلام” در تذکره‌های برقی تاکید كردند.DSC00233

اعتراض کنندگان از حکومت وحدت ملی می‌خواهند تا موضوع هویت ملی و دین را در این تذکره‌ها به گونه جدی در نظر گرفته و از رییس جمهور خواستند تا در باره توزیع تذکره های الکترونیکی مجدداً غور کند.

آنان هشدار دادند که اگر به خواست شان توجه صورت نگیرد، از گرفتن تذکره الکترونیکی اجتناب خواهند کرد.

معترضین میگویند: انگیزه های درج واژه های قومی، کار دشمنان افغانستان است، که میخواهند مردمان کشور را که در طول تاریخ با هم برادر وبرابر بوده اندرا به دسته ها واقوام تقسیم نموده وتفرقه افگنی نمایند.

با این حال آگاهان امور، اختلاف روی درج شدن واژه افغان در تذکر های برقی را یکی از دلایل عمده توزیع نشدن این تذکره‌ها در کشور می‌دانند.

به گفته آنان: حکومت افغانستان، شورای ملی و فعالان مدنی باید برای حل این چالش راه حل‌های معقول ارایه نمایند، تا روند توزیع تذکره‌های برقی که یکی از نیازهای اصلی باشندگان کشور است، به زودی آغاز گردد.

پیش از این، شورای وزیران تاریخ 28 اسد سال روان را برای توزیع تذکره‌های برقی مشخص نموده بود، اما  در پی عدم توافق رییس جمهور این روند تاکنون آغاز نشده است.

طی چند روز گذشته نیز در برخی از نقاط کشور در رابطه به همین مساله، تظاهرات و گردهمایی های صورت گرفته است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top