تظاهرات گسترده ی مردم فراه به خاطر نابسامانی ها در آن ولایت

صدها تن ازباشنده ولایت فراه در تجمع اعتراضی خواهان برکناری والی این ولایت هستند. مظاهره کننده گان درجاده های شهرفراه خیمه تحصن برپا کرده اند ومی گویند که بی پروائی ها ومدیریت نادرست رهبری این ولایت سبب شد است، تا  ناامنی وفساد داری درفراه به اوج برسد وطالبان بیشتربخش های این ولایت را از اداره حکومت بیرون کنند.اما سخنگوی والی فراه مظاهره کننده گان را شماری مردان ناشناخته می خواند وتاکید میکند که خواسته های این مظاهره کننده گان خواسته یی همه باشنده گان این ولایت نیست.

فراه ولایتی درحوزه غرب کشور، که از چندی بدین همواره متهم به ضعف مدیریتی و فساد اداری میباشد.

ده ها باشنده ی این ولایت دراعتراض به آنچه سو مدیریت وبی پروائی مسئولان این ولایت به ویژه والی فراه می خوانند، دست به تظاهرات زده و رهبری و مسئولان محلی این ولایت را متهم به فساد اداری میکنند.

منشی حبیب الله و عبدالستارحسینی دوتن از معترضینی اند که میگویند: طالبان تا دروازه های شهرفراه رسیده اند وساحه حاکمیت دولت درشهر و ولسوالی های فراه بگونه بی پیشینه محدود شده است.

این معترضین از حکومت مرکزی می خواهند که والی فراه را ازکاربکنارکند.

همچنان سید میرجان آقا و حاجی داوود دوتن دیگر ازاین مظاهره کننده گان میگویند: معترضین دربرخی جاده های شهرفراه خیمه تحصن برپا کرده اند وبربرآوره شدن خواسته هایشان تاکید می کنند. آنان میگویند: تا زمانیکه دولت مرکزی به خواسته های شان رسیده گی نکند، دست از تظاهرات برنمیدارند.

درهمین حال سخنگوی والی فراه: این معترضین را اشخاص نامعلومی میخواند، که از آدرس نامعلوم در شهر فراه به گونه ی وحشت، هرج و مرج راه انداخته و بخاطر منافع شخصی خود دست به مظاهره زدند.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه: این اتهام ها را بی بنیاد می خواند وتاکید میکند که درمقایسه به یک سال پیش ناامنی ها وفساد اداری درین ولایت بگونه چشم گیری کاهش یافته است وخواسته های این مظاهره کننده گان خواسته باشنده گان این ولایت نیست.

ناامنی ها وپیش روی طالبان بسوی شهرومرکزولسوالی های فراه درچهارماه گذشته سبب شده اند، تا صد ها باشنده این ولایت فراه را ترک کنند.

همچنان گفته های وجود دارد، که اداره ی محلی فراه برای طالبان آن ولایت از عواید گمرک فراه، امتیاز دهی میکند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top