تهداب نخستین انستیتیوت تحقیقاتی زعفران افغانستان در ولایت هرات گذاشته شد

وزراعت زراعت می‌گوید، این مرکز در بخش آموزش زعفران کاران، بلند بردن مهارت و دانش عوامل کشت، پروسس و بسته‌بندی زعفران، بازاریابی، معیاری ساختن کشت، تولید و برداشت فعالیت خواهد کرد.

نصیر احمد درانی وزیر زراعت کشور میگوید: هزینه ساخت این انستیتوت نزدیک به 60 میلیون افغانی است که قرار است تا دو سال دیگر به بهره برداری سپرده شود.

وزیر زراعت کشور می گوید، که انستیتوت زعفران در ولایت هرات معیاری ترین و مجهزترین انستیتوت در کشور خواهد بود، که برای بررسی علمی و معیاری به منظور ترویج، پژوهش و بازاریابی زعفران ایجاد می‌ شود و تمام بخش ‌های زعفران از پرورش تا بازاریابی را مورد پوشش قرار می ‌دهد.

قرار است این مرکز درین انستیتیوت درکنار آزمایشگاه مجهز، صنوف درسی وسیستم های آموزشی پیشرفته  مجهز باتکنالوژی روز نیزمهیا میگردد.

درهمین حال مسئولین اداره ی محلی هرات میگویند، که امسال تولیدات زعفران در این ولایت صد درصد افزایش یافته است و این نشان دهنده علاقه مندی دهقانان به کشت زعفران است.

محی الدین نوری سرپرست مقام ولایت هرات، نبود بازار مناسب زعفران را یکی از نگرانی های جدی زعفران کاران خوانده میگوید، که با اعمار این انستیتوت درکنار بلند رفتن مهارت های دهقانان، شیوه های بسته بندی زعفران معیاری ودرنتیجه تولیدات زعفران با کیفیت عالی به بازار های منطقه صادر میگردد.

به گفته ی سرپرست مقام ولایت هرات: در حال حاضر کشور ترکیه تعرفه زعفران افغانستان رابه صفر رسانده است و این حمایت امید بیشتری به دهاقین وزعفران کاران میبخشد.

از سوی هم مسئوولین دفتر تیکا درهرات، ازهمکاری های کشور ترکیه برای رشد زعفران سخن میزنند.

علی ارغون چنار رئیس دفتر تیکا درهرات میگوید: که پس از این کشور ترکیه تمام زعفران مورد نیازش را که قبلا از کشورهای دیگر خریداری میکرد، از افغانستان خریداری میکند.

وی افزود: همچنان کشور ترکیه برای بسته بند و بازار یابی زعفران افغانستان به دیگر کشورهای جهان نیز، تلاش خواهد کرد.

قرار است، وزیر زراعت کشور در سفرش به هرات چندین پروژه زراعتی را به هزینه نزدیک به 600 میلیون افغانی افتتاح و تهداب گذاری نماید، که این پروژه ها شامل ساخت بند ها و سربندها در برخی ولسوالی ها می شوند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top