تهداب گذاری یک شفاخانه ی 20 بستر نسایی، ولادی در هرات از سوی کشور ترکمنستان

یک شفاخانه ی نسایی ولادی در ولایت هرات از سوی کشور ترکمنستان تهداب گذاری گردید. این شفاخانه با حضور مقامهای وزارت صحت عامه و والیان ولایات هرات و مرو در شهرک بندری تورغندی این ولایت تهداب گذاری گردید، که طی 18 ماه آینده ساخته خواهد شد.

وزیر صحت عامه افغانستان که امروز به ولایت هرات سفرکرده است، یک شفاخانه ی نسایی ولادی را که ازسوی کشور ترکمنستان ساخته میشود، تهداب گذاری نمود.DSC08149

دراین برنامه که معین وزارت صحت کشور ترکمنستان، والی مرو، وزیر صحت عامه افغانستان، والی هرات و شمار زیادی از کارمندان دولتی، دیپلماتها و متنفذین برگذارشده بود، وزیر صحت عامه کشور میگوید: طی سفری که در گذشته ی نزدیک به کشور ترکمنستان داشته است، توافقاتی صورت گرفته تا کشور ترکمنستان درقسمت پروژه های صحی مردم افغانستان را یاری رساند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه کشور گفت: این شفاخانه نسایی ولادی داری 20 بستر میباشد، که به کمک کشور ترکمنستان طی 18 ماه آینده ساخته خواهد شد.

وی افزود: قرار است این شفاخانه با تجهیزات مدرن و پرسونل متخصص درآینده برای مردم ، خدمات ارئه نماید.

به گفته ی او: طی سفری که حدودآ ده روز گذشته به کشور ترکمنستان داشته است، با مقامات آن کشور توافقاتی صورت گرفته تا درآینده در مناطق سرحدی افغانستان با ترکمنستان به کمک آن کشور مراکز صحی، درمانی بیشتری ساخته شود.

وزیر صحت عامه کشورمیگوید: این اولین اقدام وشروع کمک های کشورترکمنستان به افغانستان درقسمت صحت است و انتظار میرود تا درآینده نیز این کمک ها همچنان ادامه داشته باشد.

درهمین حال علی قربان اف والی مرو کشور ترکمنستان میگوید: کشوراش به سلسه ی کمک های انسان دوستان، تصمیم دارد تا درآینده ، برای مردم افغانستان کمک هایش را ادامه و افزایش دهد.

وی میگوید: که در آینده نیز درقسمت تقویت بخشیدن برق برخی از ولایات، پایپ لاین گاز، و خط آهن نیز پروژه های برای افغانستان به اجرا گذاشته خواهد شد.

والی مرو افزود: ” کشورما با تمام پالیسی ها و استراتژی های خود، به همسایه سمت جنوب غربی اش اهمیت داده و با تمام معنا با آن همکار میباشیم.

همچنین ضمن این همکاری ها کشور ترکمنستان به خاطر ارئه خدمات برق رسانی، برخی پروژه های دیگر را درهرات و برخی ولایات دیگر انجام خواهد داد و درزمان نزدیک پروژه بزرگ و اعظیم گاز که از کشور ترکمنستان به کشورهای پاکستان و هندوستان انتقال میابد، برای افغانستان بسیار موثر خواهد بود.”

با این حال شماری از باشنده گان شهرک بندری تورغندی از این اقدام کشور ترکمنستان ابراز خرسندی نموده میگویند: در گذشته به خاطر نبود کلینک وشفاخانه در آن مناطق، با مشکلات زیادی روبرو بوده اند.

آنان ابراز امیدواری میکنند که دولت افغانستان نیز در بخشهای دیگر رفاه و آسایش باشنده گان آن مناطق، اقدامات عملی را روی دست گیرد.

تركمنستان، در شمال و شمال غرب افغانستان ۷۴۴ كيلو متر مرز مشترك دارد، که پس از سقوط رژيم طالبان، مناسبات دوستانه ی با افغانستان داشته است.

از اينرو مقامات دو كشور در تلاشند تا با گسترش همكاريها در زمينه هاي مختلف از جمله حمل نقل، ميزان مبادلات تجاري که گفته میشود: ترکمنستان سالانه مقادير زيادي انژي برق، گاز و فراورده هاي نفتي به افغانستان صادر مي كند، گامهای گسترده تری بردارند.

گفته مي شود بيش از سه ميليون تركمن در افغانستان زندگي مي كنند كه از ديدگاه دولت عشق آباد مي توانند به توسعه همكاري هاي دو كشور كمك كنند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top