توزیع کمک‌های زمستانی برای سه‌هزار خانواده بی‌جاشده در هرات

اداره‌ای مهاجرین ولایت هرات در پی کمک به بی‌جاشده‌گان و فراهم ساختن زمینه بازگشت مجدد به امکان اصلی‌شان است.

مسوولان این اداره می‌گویند در حالا حاضر به هزینه‌ای 4 صد و 50 هزار دالر آمریکایی کمک‌های نقدی و پوشاکی را برای بی‌جاشده‌گان داخلی در این حوزه آغاز کرده اند و در تلاش آن هستند تا زمینه‌ای بازگشت مجدد به مناطق اصلی‌شان را فراهم سازند.

احمد جاوید نادم رییس اداره امور مهاجرین ولایت هرات می‌گوید این کمک‌های زمستانی برای نزدیک به 3 هزار خانواده از سوی اداره‌شان به کمک دفتر UNHCR در این ولایت آغاز گردید.

او گفت برای هر خانواده مبلغ دو صد دالر آمریکایی و 4 تخته کمپل توزیع می‌شود.

آقای نادم تاکید نمود که این خانواده‌ها از فقیرترین افراد بی‌جاشده در این حوزه هستند و پس از یک سروی دقیق از میان 5 هزار خانواده از این کمک‌ها مستفید شده اند.

این بی‌جاشده‌گان که به علت افزایش نبردها و رویدادهای طبیعی از یک منطقه به منطقه دیگر پناه‌گزین شده اند، از حکومت و جامعه جهانی خواستار کمک‌های بی‌درنگ به‌خاطر بازگشت به خانه‌های‌شان هستند.

آنان از حکومت می‌خواهند تا در قسمت تامین امنیت مناطق‌شان تلاش کند، تا آنها که سال‌ها و ماه‌هاست به دلیل جنگ‌ها مجبور به ترک خانه و کاشانه‌ای خویش شده اند، دوباره به زندگی عادی خود برگردند.

از سوی‌هم مقام‌های محلی درهرات می‌گویند دولت در پی تلاش سهولت و کمک به بی‌جاشده‌گان داخلی و مهاجرین که از خارج افغانستان دوباره برمی‌گردند می‌باشد.

محمدانور متین کارشناس فرهنگی اداره‌ای محلی هرات می‌گوید تلاش دولت، نهادهای ملی و بین‌المللی بر این است تا به آن عده از بی‌جا شده‌گانی که دوباره می‌خواهند، به مناطق اصلی‌شان برگردند، زمینه سازی شود و برای آنانیکه هنوز هم به هر دلیلی برگشت کرده نمی‌توانند، زمینه‌ای زندگی مرفع‌تری در اجتماع به‌وجود بیآید.

نزدیک به ۲۰ سال می‎شود که هزاران خانواه‌ای بی‌جا شده به دلایل مختلف خانه‎های شان را ترک کرده‎ و به ولایت هرات سرازیر شده‎ اند.

از آن زمان تا کنون مقام‌های مرکزی و محلی می‎گویند  برنامه‎های را برای بازگشت دوباره این افراد به مناطق اصلی‌شان دارند، ولی تا کنون این برنامه‎ها کمترعملی شده و این افراد هم‌چنان با مشکلات مختلف زنده‎گی دست و پنجه نرم می‎کنند.

گزارش: پدرام قاضی‌زاده

ویرایش: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top