برداشت روزانه یک‌هزار تُن محصولات گلخانه‌ای در فراه

مسوولان در ولایت فراه از رشد 25 درصدی محصولات گل‌خانه‌ای و تولید روزانه یک هزار تُن از محصولات این گل‌خانه‌ها در این ولایت خبر می‌دهند.

محمدناصر مهری سخنگوی والی فراه می‌گوید امسال نسبت به سال‌های گذشته محصولات گل‌خانه‌ای در این ولایت 25 درصد افزایش داشته که بر رشد اقتصاد زراعت‌کاران تاثیر مثبت داشته است.

آقای مهری می‌گوید در چند سال‌ اخیر زراعت‌کاران رجوع قابل ملاحظه‌ای به محصولات گل‌خانه‌ای و زراعتی آورده و هنوز هم رو به افزایش است.

او گفت به‌خاطر رشد بیشتر محصولات گل‌خانه‌ای، قرار است توسط ریاست زراعت این ولایت و دفاتر همکار این ریاست، 9 عراده تراکتور توزیع و 60 پایه گل‌خانه نیز در ولسوالی‌های پشت‌رود و خاک‌سفید این ولایت راه‌اندازی گردد.

سخنگوی والی فراه افزود هم‌اکنون تولیدات روزانه‌ای گل‌خانه‌ها در این ولایت یک‌هزار تُن می‌رسد که در حال حاضر ده‌هزار نفر در سراسر فراه مصروف کار در گل‌خانه‌ها هستند.

با این حال شماری از دهقانان نیز از رشد محصولات گل‌خانه‌ای ابراز خرسندی می‎‌کنند و می‌گویند در صورت حمایت دولت آنان تلاش‌های بشتری در این راستا انجام خواهند داد.

عبدالغفور یک‌تن از گل‌خانه‌داران در فراه بیان داشت که قبلا محصولات زیاد را کشت می‌کرد و حتی گاهی اقدام به کشت مواد مخدر نیز کرده بود، اما حالا می‌گوید با ایجاد گل‌خانه، اقتصاد خانواده‌اش نیز رشد کرده‌است.

او گفت محصولات گلخانه‌ای زحمت زیاد بکار دارد اما در کنار آن حاصل خوب می‌دهد و باید در کار خود دقت کرد.

عبدالغفور ادامه داد که دولت باید از کار آنان حمایت کند و محصولات آنان را به خارج از کشور انتقال داده تا دیگر دهاقین نیز تشویق شده و دست از کشت مواد مخدر بردارند.

ولایت فراه از جمله ولایت‌های با پیشنه زراعتی می‌باشد اما نبود امنیت کافی در این ولایت، هنوز هم شماری از دهقانان اقدام به کشت مواد مخدر می‌کنند.

قابل ذکر است که بیشترین سود از پول مواد مخدر را، مخالفان‌مسلح دولت در ساحات ناامن افغانستان می‌برند.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top