جاری شدن سیلاب درهرات، ده ها میلیون افغانی خسارت مالی برباشنده گان این شهر وارد کرده است

باران های شدید باعث سرازیر شدن سیلاب شد و به دنبال تخریب شدن جوی نو در شمال شهر هرات سیلاب وارد خانه های مسکونی و جاده های اصلی شهر شد. شماری از آسیب دیده های این سیلاب ها می گویند: تمام اموال شان زیر گل و لای رفته و خانه های شان تخریب شده است. براساس گزارش ها در این سیلاب ها شش فرد ملکی جان خودرا از دست داده اند.

طی ۲۴ ساعت گذشته، سیلاب های که از اثر ریزش باران زیاد بوجود آمد، جاده های مرکزی شهر هرات را درنوردید و وارد خانه های مسکونی مردم شده و به صدها خانه خساره وارد کرده است.عکسها از فس بوک کاپی شده

این سیلاب ها به دنبال بارش شدید باران و تخریب شدن قسمتی از جو نو در شمال شهر هرات جاری شد و برای ساعاتی جریان ترافیک در برخی از جاده های شهر هرات را با چالش رو به رو ساخت.

شماری از آسیب دیده های این حادثه ی طبیعی می گویند: سیلاب خانه های شان را تخریب کرده و تمام اموال شان زیر آب شده است.

در همین حال مسئوولان در اداره مبارزه با حوادث طبیعی حوزه غرب کشور می گویند: سیلاب ها خسارات هنگفت مالی بر شهروندان هرات وارد کرده است.

عبدالحمید مبارز حمیدی رئیس اداره ی مبازه با حوادث طبیعی هرات میگوید: بررسی های تیم های این اداره برای مشخص ساختن میزان خسارات وارده جریان دارد و پس از تکمیل بررسی ها و مشخص شدن میزان خسارات، با خانواده های آسیب دیده کمک می شود.

در همین حال مسئوولان محلی در هرات می گویند: ده ها میلیون افغانی به باشنده های این ولایت خساره وارد شده است.

محمد آصف رحیمی والی هرات می گوید: رئیس جمهور غنی در تماس تلفنی با او دستور داده است، که هرچه زودتر به خانواده های آسیب دیده کمک صورت بگیرد.

بیشتر انگشت انتقادها از بهر جاری شدن سیلاب های مخرب به طرف شاروالی هرات نشانه گرفته می شود اما مسئوولان این اداره می گویند: از تمام امکانات خود برای مهار آب و سیلاب استفاده کرده اند.

به گفته ای شهروندان هرات، بیشتر کانال ها و جویچه ها در شهر بسته است و این سبب سرازیر شدن آب وارد خانه های مسکونی و دوکان های مردم شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top