جاری شدن سیلاب ها درهرات، طی 24 ساعت گذشته بیش از 30 کشته و زخمی برجای گذاشت

تداوم ريزش باران وجاري شدن سيلاب در هرات تا اكنون دست كم  ٢١ كشته و ده زخمي بر جاي گذاشته است و خسارات هنگفتي را به باشنده گان ده ولسوالي اين ولایت به بار آورده است.

ريزش شديد باران وسيلاب هاي دوامدار در ولسوالي اوبه، تلفات سنگين انساني و خسارات هنگفت مالي برجاي گذاشت.

جيلاني فرهاد سخنگوي والي هرات ميگويد: درنتیجه ی جاری شدن اين سيلاب ها يك موتر فلانكوچ همراه با هفده تن از سرنشينان آن كه اكثرأ مردها با پنج زن و چند كودك بوده، ناپديد شده اند، كه با تلاش تيم اضطرار آن ولسوالي، تا اکنون فقط جسد يكتن از سرنشينان اين موتر يافت شده است.

وي افزود: همچنان روز گذشته نیز دوتن در ولسوالي ادرسكن و دوتن ديگردر ولسوالي زاول نيز بر اثر جاري شدن سيلاب ها جان هاي خودرا ازدست داده اند.

سخنگوي والي هرات گفت: به همين ترتيب ده تن از باشنده گان هرات، در ولسوالي هاي مختلف نيز براثر جاری شدن سیلاب ها مصدوم شده و هزاران جريب زمين زراعتي نيز ازبين رفته است.

ريزش باران كم سابقه دربيست وچهار ساعت گذشته در ده ولسوالي هرات بدون وقفه ادامه داشته است، كه موجب جاري شدن سيلاب در ولسوالي هاي گذره، ادرسكن، شيندند، زاول، اوبه، گلران، كهسان، غوريان، زنده جان، كشك رباظ سنگي وبخش هايي از ولسوالي كرخ این ولایت شده است.

براساس گزارش ها، شدت سيلاب در برخي ولسوالي هاي هرات به حدي بوده است، كه مردم مجبور به تخليه كامل قريه جات شده اند.

روز گذشته، سيلاب در ولسوالي شيندند ولايت هرات، در منطقه شورابك سبب تخريب قسمتي از شاهراه هرات – قندهار ومسدود شدن اين شاهره برروي وسايط در شاهراه هرات قندهار نيز بدليل جاري شدن سيلاب متوقف و سبب سرگرداني صدها مسافر شده است.

اين سيلاب ها در ولسوالي هاي جنوبي هرات شب گذشته از شدت بيشتري برخوردار بود وسبب شد، تا صدها خانواده در ولسوالی گذره مجبور به ترك خانه هاي خود شده و به كمك مسئولان محلي به مناطق امن انتقال داده شوند.

شیرآقا سروری ولسوال گذره میگوید: عملیات نجات این خانواده ها تا ساعت 2:00 بامداد ادامه داشته است وبراي شان خدمات درماني ولوژستيكي نیز فراهم شده است.

اين درحاليست كه تمام ادارات دولتي در سطح شهر و ولسوالي هاي هرات بحالت آماده باش براي آسيب ديده گان احتمالي قرار دارند.

مقام های محلی میگویند: درسطح ولسوالي هاي هرات نيز كميته هاي مبارزه با حوادث تشكيل گرديده كه زير نظر ولسوال منطقه فعاليت دارد.

سخنگوی والی هرات میگوید: تيم اضطرار در مرکز شهر هرات، به رهبری والی این ولایت تشکیل شده است، که متشکل از كارمندان بخش هاي مختلف شاروالي هرات همراه با وسايط وامكانات توظيف شده اند، تا در صورت آبگرفتگي جاده ها وجاري شدن سيلاب به كمك شهروندان هرات بشتابند.

همچنان، در كنار تيم هاي اضطرار، پرسونل اردوي ملي نيز روز گذشته به كمك سيلاب زده گان شتافتند ودست كم براي يكصد خانواده غذاي آماده توزيع كردند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top