جلوگیری از فروش ۱۳ هزار ۵۰۰ قطعه مرغ مرده، در بازار های هرات توسط اداره ی امنیت ملی

سیزده هزار و پنجصد قطعه مرغ که در یک فارم مرغ داری در جریان سیلاب های اخیر تلف شده بودند از فروش اجساد آنها جلوگیری شد. مسئوولین در اداره زراعت میگویند: در صورت توزیع و فروش این مرغ ها ضرر های زیادی برای استفاده کنندگان آن می رسید. به اتهام این قضیه دو تن از سوی نهاد های امنیتی تحت باز جویی قرار دارند. با هم این گزارش را می بینیم.

از فروش بیش از سیزده هزار و پنجصد قطعه مرغ که در جریان سیلاب ها اخیر در شهر هرات  تلف شده بودند جلوگیری شده است.

داکتر محراب الدین احمدی آمر خدمات مالداری و صحت محیطی ادراه ی زراعت هرات میگوید: صاحبان این فارم مرغ داری قصد داشتند مرغ های تلف شده را به بازار عرضه و سپس به فروش برسانند.

وی افزود: بررسی های آنها نشان میدهد که تمام این مرغ ها در جریان سیلاب ها تلف شده بود و فروش انها غیر به صحت مردم آسیب می رساند.

به گفته ی او در صورتیکه این کار صورت می گرفت بسیاری از استفاده کنندگان این مرغ ها مریض می شدند.

درهمین حال شماری از کارگران این فارم مرغداری میگویند: شماری از این مرغ قبل از آن که براثر سیلاب ها ازبین بروند، سربریده شده و قرار بود تا پس از پروسس و تمیزشدن، به بازار عرضه گردد.

از سوی هم ضیاالحق رحمانی رئیس اتحادیه مرغداران هرات میگوید: مسئولان این فارم فقط دو هزار و هشتصد قطعه مرغ را که تا هنوز زنده بودند، به گونه ی حلال سر بریده و تصمیم داشتند به بازار عرض نمایند، که با آنهم پس از معاینات صحی از عرضه ی آن به بازار جلوگیر شده است.

با این همه مسئولان اداره امنیت ملی در هرات میگوید: به اتهام این قضیه دو تن از مسئوولان فارم را بازداشت کرده اند.

به گفته ی این منبع: یک تعداد از مرغ های تلف شده به کشتارگاه جهت بسته بندی انتقال داده شده بود، که همه آنها کشف شده است.

از سوی دیگر این موضوع احساسات مردمی را برانگیخته است و شماراز مردم  میگویند: این فارم مرغ داری با جان مردم بازی کرده است و باید صاحبان آن محاکمه علنی شوند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top