جنگ میان خودی طالبان مسلح با کشته و زخمی شدن سی طالب از دو طرف و شش فرد ملکی خاتمه یافت

در جریان جنگ میان خودی طالبان مسسلح در ولسوالی شیدند هرات، نزدیک به سی تن از فراد دو طرف کشته و زخمی شده اند. دراین درگیری به تعداد شش فرد ملکی نیز کشته وزخمی شده اند.

مسئولان محلی درهرات میگویند: درگیری میان خودی طالبان از اوایل صبح روز پنج شنبه درساحات ده امان، عبدل اباد، خیفان، پایکشک وچهارمحل شیندند، آغاز گردید، که به مدت چندین ساعت ادامه داشت.

حکمت الله همت ولسوالی شیندند هرات، به خبرگزاری کهندژ گفت: در نتیجه این جنگ میان خودی طالبان ۹تن ازافراد وابسته به ملاهیبت الله کشته و۱۱ نفر دیگر زخمی گردیده است و ۴ تن از افراد ملا رسول کشته  و۵ دیگر زخمی شده اند.

وی افزود: دراین جنگ قطعه سرخ طالبان مسلح از ولایت فراه نیز اشتراک کرده بود، که در منطقه ی جوی قاضی و کهنه سنگ با نیروهای دولتی درگیری شده اند.

به گفته ی ولسوال شیندند، هرات: درجریان این درگیری یک سرباز اردوی ملی بطور سطحی زخم برداشته است.

ولسوالی شیندند هرات، همچنان میگوید: در جریان انداخت سلاح های سقیله ی دو طرف در نتیجه پرتاب یک فیر هاوان و توپچه بر منازل مسکونی دو زن جان و یک کودک جان باخته و به شمول دوزن و یک مرد، سه فرد ملکی زخم برداشته اند.

زخمی شده گان، همه بعد ازتداوی کمکهای اولیه، به شفاخانه ی حوزه ای هرات منتقل و تحت مدوا قرار گرفته اند.

گروه ملارسول، شاخه ی جدا شده ی طالبان از گروه ملا هیئبت الله رهبر این گروه پس از مرگ ملا محمد عمر میباشد، که این دوگروه طالبان مسلح هر از گاهی با هم به جنگ و درگیری میپردازند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top