حراج آثار هنری یک خانم نقاش در هرات

یک خانم هنرمند در هرات ده ها اثر نقاشی خودرا حراج کرده است. این خانم هنرمند می گوید: به دلیل نبود بازار فروش آثار هنری ناگزیر شده تا آثار نقاشی خودرا برای جلب توجه مردم و به خصوص تجار به حراج بگذارد. از سوی هم شماری از هنرمندان از بی توجهی دولت و مردم به هنر سخت نگران هستند. به باور این هنرمندان، این بی توجهی ها سرانجام هنر را در کشور از پا خواهد انداخت.

نمایشگاه نسبتا کوچک اما متفاوت با دیگر نمایشگاه ها، در این جا آثار نقاشی یک هنرمند جوان به حراج گذاشته شده است.

فاطمه آرتنوس خالق این آثار نقاشی می گوید: به دلیل نبود بازار فروش مجبور شد تا آثار هنری خود را به حراج بگذارد.

این نمایشگاه در اتاق تجارت و صنایع هرات برگزار شده است و هدف از برگزاری این نمایشگاه در این مکان، جلب توجه سرمایه گذاران به هنر نقاشی است.

در همین حال بی توجهی دولت و مردم به هنر، هنرمندان هرات را سخت نگران ساخته است.

این هنرمندان می گویند: با اینکه ماه ها روی آثار هنری شان زحمت می کشند، اما کمتر کسی حاضر به خریداری این آثار پیدا میشود.

از سوی دیگر احمد توفیق رحمانی رئیس دانشکده ی هنرهای زیبایی پوهنتون هرات می گویند: سالانه ده ها هنرمند جوان از بخش هنرهای زیبای این پوهنتون فارغ می شوند، اما خیلی از آنان بی کار هستند.

در همین حال شماری از بازدیدکننده های این نمایشگاه می گویند: مردم به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی علاقه مند خریداری آثار هنری نیستند.

حنا غیرت یکتن از بازدید کننده گان این نمایشگاه تاکید دارند که دولت باید هنرمندان جوان را همکاری کند تا هنرها در کشور رشد کند.

با این همه، سالانه ده ها تن از بخش های مختلف دانشکده ی هنرهای زیبای پوهنتون هرات فارغ می شوند، اما به دلیل آنچه بی توجهی به هنر خوانده می شود خیلی از این هنرمندان جوان به جای کار هنری، دنبال دیگر فعالیت های اجتماعی می روند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top