حریق نزدیک به سه تن مواد مخدر درولایت فراه

مقامهای محلی در فراه میگویند: نزدیک به ۳ تن مواد مخدر مختلف النوع  با حضور هیئات رهبری آن ولایت حریق و از بین برده اند.

محمد آصف ننگ والی فراه گفت: این مقدار موادر مخدر شامل مشروبات الکولی، هیروئین، تریاک، چرس، مواد کیمیاوی جامد و مایع که درساخت مواد مختر از آن استفاده میشود، که با حضور هئیات رهبری، ملکی و نظامی در محضر عام به آتش کشیده شد.

به گفته ی والی فراه: مواد مختدر متذکره در نتیجه ی پنجاه عملیات نیروهای پولیس مبارزه با مسکرات و مواد مخدر قوماندانی امنیه فراه در ده ماه گذشته از مناطق مختلف آن ولایت کشف وضبط گردیده بود.

وی افزود: در پیوند به این مقدار مواد مخدر ذکرشده، چهل مظنون دستگیر گردیده که دوسیه های نسبتی شان به ارگان های عدلی و قضایی محول گردیده است.

از سوی هم مسئولان مراکز عدلی و قضایی در کشور میگویند دست کم ۲۰ سال حبس بالای قاچاقچیان مواد مخدر بعد از اثبات جرم شان صادر میگردد.

محمد آصف ننگ والی فراه در مراسمی که به مناسبت حریق مواد مخدر کشف شده برگذار شده بود، دستآورد های نیروهای امنیتی آن ولایت را ستایش نموده، تامین امنیت، دفاع از ارزش های ملی و تمامیت ارضی را مقدس ترین جهاد و مبارزه علیه دشمنان مردم افغانستان عنوان نمود.

فراه از جمله ولایات حوزه غرب کشور وهم مرز با کشور ایران است که گفته میشود، قاچاقبران مواد مخدر همواره تلاش میکنند تا از این طریق مواد مخدر را به خارج از کشور انتقال دهند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top