حمله ی مسلحانه ی یک سرباز قوت های سرحدی بالای نیروهای خارجی در ولایت هرات

صبح روز چهارشنبه یک سرباز نفوذی بر گروهی از مشاوران خارجی در ولایت هرات با پرتاب راکت حمله کرد.

برید جنرال نورالله قادری فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر در هرات با تائید این خبر می‌گوید؛ این مهاجم که عضو نیروهای مرزی بود، هنگامی با راکت بر یک تانک مشاوران خارجی نیروهای افغان حمله کرد، که آنان در حال وارد شدن به قرارگاه قوماندانی عمومی قوت های سرحدی درهرات بودند.

آقای قادری می‌افزاید، که در این حمله به مشاوران خارجی آسیب نرسیده‌است، اما درحملۀ متقابل نیروهای افغان، مهاجم کشته شد و یک سرباز سرحدی افغان نیز زخمی برداشته است.

درهمین حال یک منبع که خواست از وی نام نبریم گفت: این مهاجم را مجید نام داشت و باشنده ی اصلی ولسوالی پرچمن ولایت فراه بود.

وی افزود: سربازی که زخمی شده است، یک بانو میباشد و از وضعیت نسبتآ خوبی برخوردار است.

حمله به نیروهای خارجی در حوزه غرب تازه گی ندارد، چندی قبل نیز یک سرباز کماندو بالای، نیروهای خارجی حمله مسلحانه نمود که در نتیجه یک سرباز جمهوری چک کشته و دوتن دیگرزخمی شدند.

آن سرباز پس از دستگیری به نیروهای آمریکای در فراه تحویل داده شد وفردای آن روز بر اثر لت و کوب زیاد آمریکایی ها، جان باخت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top