ختم سمپوزیم بین‌المللی روابط ترکیه – افغانستان

سمپوزیم دو روزه‌ای روابط ترکیه – افغانستان که در اسکی‌شهر ترکیه برگزار شده بود، با شرکت هشت‌تن از فرهنگیان و استادان دانشگاه هرات، روز گذشته ختم گردید.

در این سمپوزیم که به همکاری دفتر تیکا آژانس انسجام همکاری‌های صدارت عظمای ترکیه و دانشگاه آنادولو راه‌اندازی شده بود، شماری از فرهنگیان از کشورهای مختلف حضور داشته و مقالات علمی خویش را به خوانش گرفتند.

عبدالحق احمدی رییس اداره دادستانی هرات که در این برنامه شرکت کرده بود در مورد فساد اداری چالش‌ها و فرصت‌های آن در افغانستان صحبت کرد.

آقای احمدی گفت فساد اداری در تمام عرصه‌ها سبب هدر رفتن منابع مالی می‌گردد و به مرور زمان حکومت‌‌ها را تضعیف می‌کند و افزود که موجودیت فساد اداری ناباوری و بی‌اعتمادی را به میان می‌آورد.

از سوی‌هم ماریا بشیر فعال حقوق زنان در هرات و یک‌تن از اشتراک کنند در این برنامه، از جایگاه زنان افغان صحبت نمود و افزود که زنان افغان در یک دهه‌ای گذشته نشان دادند که می‌توانند در کنار مردان بر آبادانی کشور سهم بگیرند.

خانم بشیر در ادامه‌ای صحبت‌های خود افزود هر چند زنان افغان هنوز هم چالش‌های فراوانِ پیش رو دارند اما حضور زنان در تمام عرصه‌ها آیندهِ روشن را نشان می‌دهد.

با این‌حال علی‌ارغون چینار رییس دفتر تیکا آژانس انسجام همکاری‌های صدارت عظمای ترکیه در این نشست علمی از رابطه‌ای نیک افغان‌ها با مردم ترکیه صحبت کرد.

آقای چینار در ادامه‌ای صحبت‌های خود افزود با هر برنامه‌ای فرهنگی که از سوی دفترشان در ولایت هرات راه‌اندازی می‌گردد افغان‌ها خوش بینی‌های‌شان را نسبت به همکاری‌های مردم ترکیه نشان می‌دهند.

سمپوزیم بین‌المللی روابط ترکیه و افغانستان از سوی دفتر تیکا آژانس انسجام همکاری‌های صدارت عظمای ترکیه و دانشگاه آنادولوی این کشور برای مدت دو روز به تاریخ 26 و 27 نوامبر سال‌جاری در اسکی‌شهر ترکیه برگزار ‌گردید.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top