خودکشی یک دختر جوان در ولایت بادغیس

یک دختر ۱۶ ساله در ولایت بادغیس با حلق آویز کردن اش، دست به خودکشی زده است. مقام های محلی میگویند: سه تن به اتهام خودکشی این دختر جوان بازداشت شده اند وقرار است جسد این دختر برای بررسی بیشتر به طب عدلی ولایت هرات فرستاده شود.

خبرهای رسیده از ولایت بادغیس حاکی از آن است که حسنا دختر ۱۶ ساله ایست که در منطقه ی لنگر شریف ولسوالی قادس، با حلق آویز کردن اش به زنده گی خود پایان داده است.

داکترعبدالطیف روستایی رئیس صحت عامه ی ولایت بادغیس میگوید: حوالی ساعت ۷ شب یکشنبه جسد این دختر به شفاخانه ی مرکزی شهر قلعه نو منتقل گردیده است.

وی افزود: بررسی های طبی آثار حلق آویزان شدن، بر گردن این دختر را نشان میدهد، اما برای بررسی های بیشتر نیاز است تا به شفاخانه ی طب عدلی هرات انتقال داده شود.

از سوی دیگر در حالیکه مقامهای محلی در بادغیس میگویند: این دختر یک ساعت ونیم پس از آنکه به شفاخانه ی مرکزی شهر قلعه نو منتقل گردید، جان داده است،اما یک منبع که خواست نامی از وی برده نشود گفت: این دختر قرار بود به نکاح اجباری فردی دیگری درآید و چون حاضر به ازدواج با آن مرد نگردیده است، توسط اعضای خانواده اش، ابتدا کشته و سپس به دار آویخته شده است.

احمد خالد صافی سخنگوی والی بادغیس میگوید: حکمت الله پدر ومادر و دو نفر دیگر از اقوام حسنا به اتهام قتل وی، توسط پولیس بازداشت شده اند و تحقیقات از نزد شان جریان دارد.

سخنگوی والی بادغیس گفت: تحقیقات ابتدایی بدست آمده، بیانگر آن است که این دختر از رنج فقر اقتصاد و تنگ دستی، اقدام به خودکشی زده است.

به گفته ی صافی: تا یک روز دیگر اگر تحقیقات از افراد بازداشت شده، قناعت پولیس را حاصل نکرد، جسد این دختر به شفاخانه ی طب عدلی هرات، به منظور بررسی های بیشتر منتقل خواهد گردید.

بیسوادی، فقر و تنگ دستی، ازداوج های اجباری، بد دادن دختران، ازدواج های قبل از وقت، از جمله موارد عمده یست که از سوی کار شناسان، عامل خشونت علیه خانم ها و اقدام به خودکشی دختران بیان میگردد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top