داد خواهی یک دختر 14 ساله که بیش از یک سال تحت شکنجه ی شوهر قرار داشت

یک دختر 14 ساله که از 13 ماه بدینسو از سوی شوهرش مورد خشونت شدید قرار میگرفت، اکنون از دولت میخواهد تا شوهرش را به پای میز محاکمه بکشاند. این دختر که از ولسوالی پرچمن فراه با پدر و برادراش  به شهر فراه آمده است میگوید: طی بیشتر ازیکسال گذشته از سوی شوهرش توسط زنجیر های سنگی در بند بسر میبرده است وهمواره مورد لت کوب و شکنجه قرار میگرفته است. او که در وضعیت بد صحی بسرمیبرد. نیاز به تداوی دارد و میخواهد که بعد از شفاع یافتن دیگر از این شکنجه های شدید رهایی یابد و از شوهرش طلاق بگیرد.

یگانه دختریست که توسط پدر و برادر اش از ولسوالی پرچمن به شهر فراه آورده شده است. 3

وی: 14 که سال عمر دارد می گوید: 13 ماه از عروسی اش میگذرد و از روزهای اول عروسی اش تا به اکنون بطور متداوم از سوی شوهرش توسط زنجیر های سنگی درحبس بسرمیبرده و مورد لت و کوب شدید قرار میگرفت.

یگانه آنقدر لت کوب و شکنجه شده است، که توان ایستادن و راه رفتن را روی پاها یش ندارد.

او که از اثر لت و کوب نمیتواند درست صحبت کند، حالا عدالت میخواهد.

عبدالله پدر یگانه که بیش از هفتاد سال عمر دارد، با چشمان پر از اشک می گوید: بعد از عروسی دختر خورد ساله اش نتوانسته که احوال او را بگیرد، چون شوهر او، برایش اجازه نمیداد که از دختر خود احوال بگیرد.

پدر یگانه از دولت میخواهد که نخست دخترش را تداوی نماید، و بعد از شفاع یافتن، طلاق او را ازشوهرش بگیرد.

عبدالمجید برادر یگانه نیز خواهان مجازات شوهر خواهرش است.

وی هشدار میدهد، اگر دولت شوهر یگانه را محاکمه و مجازات نکند، خودش دست به کار خواهد شد، و شوهر را با دستان خود مجازات خواهد کرد.

در همین حال شاه گل سدید سرپرست ریاست امور زنان ولایت فراه می گوید: یگانه که مورد خشونت و لت کوب سنگین قرار گرفته است، ساعات پیش جهت تداوی به شفاخانه ولایتی فراه انتقال داده شده و اکنون تحت مدوای اولیه قرار دارد.

خانم سدید می گوید: به این قضیه بصورت جدی رسیده گی خواهد شد.

این در حالیست که شوهر یگانه از افراد سنین بلند است، و مسوولین ریاست امور زنان فراه در خشونت صورت گرفته علیه یگانه خورد سال پدرش را نیز شریک جرم میداند.

بگفته ی آنها یگانه بسیار خورد ساله بوده است، که از سوی پدرش در مقابل طویانه زیاد به  شوهر بلند سن داده شده است.

با اینکه شماری از کارشناسان میگویند: تا به اکنون اقدامات قابل ملاحظه ای از سوی علمای دینی در راستا آگاهی دهی ازحقوق مردان وزنان صورت نگرفته، اما مولوی خداداد صالح، رئیس شورای علمای حوزه غرب می گوید: علما پیوسته تلاشهایی در زمینه بالا بردن آگاهی مردم از حقوق زنان و مردان داشته اند.

دولت افغانستان گسترش حضور زنان به عرصه های آموزش، کار و همچنین حضور آنها در عرصه های مختلف اجتماعی را از مهم ترین دست آورد هایش در یک دهه گذشته می داند و بارها بر آن تاکید کرده است.

اما به رغم تغییرات جدی که در زندگی زنان افغان رونما شده، هنوز مشکلات زنان افغان نیز بی شمار و جدی است، که حتی نمیتوانند در انتخاب شریک زندگی و آینده شان خود تصمیم بگیرند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top