درنتیجه چندین انفجار ماین در ولایت فراه ۸ تن کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شده اند

درنتیجه ی چند انفجار جداگانه درولایت فراه، ۸ فرد ملکی کشته و ۲۲ تن زخم برداشته اند. این رویداد ها در قریه ی تودنک ها در ولسوالی بالابلوک فراه، عصر روز گذشته به وقوع پیوسته است.

منابع خبری در فراه میگویند: از چند روز بدین سو عملیات گسترده ی نظامی به منظور سرکوب مخالفان دولت در ولسوالی بالابلوک فراه جریان دارد.

محمد ناصر مهری میگوید: روز گذشته شماری از مردم قریه تودنک ها که از شدت جنگ قصد فرار از آن منطقه را داشتند، درنتیجه چند انفجار جداگانه، ۸ تن کشته و ۲۲ دوتن زخمی شده اند.

وی افزود: پس ازآنکه عملیات در ولسوالی بالابلوک فراه آغاز گردید، طالبان برخی از جاده های قریه جات منتهی به مرکز آن ولسوالی را ماین گذار کرده بودند وزمانیکه مردم قصد بیرون شدن از آن مناطق را داشته اند، با این حوادث روبرو شده اند.

مهری گفت: تمام کشته وزخمی شده گان این انفجارها زنان، کودکان و مردان هستند، که حین تردد از مسیر جاده های قریه تودنک ها به سمت مرکز ولسوالی بالابلوک، وسایل نقلیه ی شان با ماین های کنارجاده ی برخورد کرده است.

از سوی هم داکتر عبدالحکیم رسولی مسئول شفاخانه ی ولایتی فراه میگوید: از اثر این حوادث ۴ کشته و ۲۲ زخمی به آن شفاخانه منتقل گردیده است.

وی افزود: کشته و زخمی شده گان شامل زنان، کودکان و مردان هستند، که اکثرآ را کودکان تشکیل میدهند.

مسئول شفاخانه ی ولایتی فراه گفت: وضعیت صحی دوتن از زخمی شده گان این، نگران کننده میباشد و بقیه زخمی ها از صحت نسبی خوبتری برخوردار اند.

فراه در غرب افغانستان از جمله ی ولایات نا امن بشمار میرود که چند ماه قبل نیز طالبان به هجوم گسترده بالای شهر فراه تا نزدیکی دروازه های آن شهر رسیدند.

اکنون مقامهای محلی فراه میگویند: عملیات نظامی گسترده ی را جهت سرکوب و نابود ساختن مخالفان دولت در برخی از مناطق نا امن فراه آغاز کرده اند و تا پاکسازی کامل این مناطق از وجود طالبان، این عملیات ها ادامه خواهد داشت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top