دیدار شماری از خبرنگاران هرات از ترکمنستان با هدف اشتراک در جشن نوروز و ایجاد ارتباط میان رسانه‌های دو کشور

شماری ازخبرنگاران هرات بمنظور دیدار با خبرنگاران و رسانه های کشور ترکمنستان و جهت اشتراک در جشن نوروز به آنکشور سفر کردند. خبرنگاران در این سفر ضمن دیدار با برخی مقامات حکومتی و رسانه های آن کشور در مراسم جشن نوروز ازساحات باستانی وبا ارزش شهرهای عشق آباد وماری نیز دیدن نمودند.

این خبرنگاران روابط کاری و رسانه ای افغانستان را با رسانه ها و مردم کشور های منطقه در تحکیم روابط ملت ها ومعرفی فرهنگ وارزش ها موثر میدانند.

عبدالقدیر شاهین مسول د20160320_121850 فتر اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان درهرات میگوید: این سفر با هماهنگی و تقاضای اتحادیه ملی ژورنالیستان هرات وهمکاری و دعوت نمایندگی سیاسی کشور ترکمنستان در هرات صورت گرفته و دراین برنامه هفت تن ازخبرنگاران فعال رسانه های تصویری، رادیو و نشریات چاپی هرات حضور داشتند.

وی افزود، این سفر که حدود چهار روز طول کشید به هدف ایجاد روابط میان رسانه ها وخبرنگاران افغان وترکمن واشتراک در جشن ملی مردم ترکمنستان صورت گرفت.

وی این سفر را نقطه آغاز روابط رسانه ای  وتحکیم بیشتر روابط میان دو ملت افغانستان وترکمنستان میداند و تاکید دارد که چنین برنامه ها میتواند درتبادل تجارب وشناخت فرهنگ ها موثر باشد.

بااین حال مسولان دعوت کننده این سفر تاکید دارند که برنامه های زیادی از قبل بازدیداز روند کار پروژه تاپی، وبرنامه های فرهنگی  روی دست دارند که شماری دیگر از خبرنگاران را نیز دعوت خواهند کرد.

ترکمنستان درشمال افغانستان واقع شده و ازجمله کشورهای است که رسانه های ان از سوی دولت تمویل و حمایت میشوند.

بر اساس گفته مسولان در حال حاضردارای شش شبکه تلویزیونی وچندین رادیو و نشریات چاپی است.

خبرنگاران هرات در این سفر ضمن اشتراک در مراسم جشن  ملی نوروز با شماری از خبرنگاران ومسولان رسانه های آنکشور نیز دیدن نموده وپیرامون مسایل کاری شان صحبت وتبادل تجارب نمودند.

همایون نظری مسول کمیته مصونیت در زون غرب کشور تاکید دارد که یکی از اساسی ترین کار خبرنگاران شناخت است واینگونه سفرها میتواند در انکشاف آگاهی وسطح بینش خبرنگاران سود مند باشد.

وی میگوید: پیش از این در مورد ترکمنستان ووضعیت رسانه های آن کشور کمتر معلومات داشتنتد که اکنون باین دیدار میزان آگاهی وشناخت از وضعیت رسانه ی آنکشور بیشتر شده است.

خبرنگاران ترکمنستان نیز نقش رسانه ها وخبرنگاران را در تداوم دوستی ها وتحکیم روابط بااهمیت عنوان کردند و تاکید نمودند که این نخستین بار است که تیم خبرنگاری افغانستان وارد آنکشور میشوند.

همچنان درجریان این مراسم تیم رسانه ی هرات با معاون رئیس جمهور ترکمنستان ورئیس پارلمان آنکشور نیز دیدار نمودند.

نوروز درترکمستان به عنوان جشن باستانی وملی یاد میشود که برای دو روز و با نمایش نماد های سنتی وفرهنگی و رقص، موسیقی ورسم رواج های مردم ترکمنستان وصنعت های دستی، مواشی، غذاها و لباس ها وجذبه های سنتی ومحلی از آن تجلیل می نمایند.

همچنان درحاشیه این سفر دیدارهای از موزیم ملی، مقبره ها وبنا های باستانی، ساحات باارزش وشهر های ماری وعشق آباد بمنظور شناخت ومعرفی فرهنگ ومردم انکشورصورت گرفت.

بااین حال خبرنگاران براین باروند که اینگونه برنامه ها میتواند دربلند بردن آگاهی فرهنگی و شناخت فرهنگ های مختلف و انعکاس آن از طریق رسانه های سود مند واقع شود.

پیش از این دفتر اتحادیه ملی ژرنالیستان در ولایت هرات برنامه مشابه را جهت برقراری ارتباط با خبرنگاران ورسانه های کشور ایران نیز هماهنگ نموده بود، که در آن سفر نیز شماری از خبرنگاران افغان با روز نامه نگاران وفرهنگیان ایرانی نیز دیدار نمودند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top