دیدبان شفافیت افغانستان: خیلی از معادن ولایت هرات، به گونه ی غیر قانونی استخراج میشود

مسئولان دید بان شفافیت افغانستان میگویند: خیلی از معادن در ولایت هرات به گونه­ ای غیرقانونی و خودسر استخراج می شوند. به گفته آنان: زورمندان و مقام های بلند رتبه ای دولتی با همکاری کارمندان ریاست معادن این ولایت خیلی ازمعادن را به گونه ی غیر قانونی استخراج میکنند. از سوی هم فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی هرات نگران فساد گسترده در قراردادهای استخراج معادن در این ولایت هستند و تاکید می ورزند، که تا شفافیت سازی در این پروسه به میان نیاید، بهتر است معادن استخراج نشود.

مسوولان دید بان شفافیت می­گویند: معادن هرات در چنگ زورمندان و مقام ­های بلند پایه ­ای دولتی بوده و خیلی از معادن هرات از سوی مقام­های بلندپایه ­ای دولتی، زورمندان و حتی نماینده­های پارلمان و اعضای شورای ولایتی به طور غیرقانونی استخراج می­شوند.

اسدا الله زمری یکتن از اعضای دیدبان شفافیت افغانستان میگوید: به همین منظور این نهاد برای آگاه ساختن مردم از این وضعیت برنامه­ ای دو روزه ی را در هرات برگزار کرده است.

درهمین حال شماری از شهروندان هرات هم نگران استخراج غیرقانونی معادن این ولایت هستند.

آنان به آین باورند که ضعف دولت باعث شده تاخیلی از افراد زورمند، سرمایه­های ملی افغانستان را تاراج کنند.

از سوی هم خیلی­های دیگر ترجیع می­دهند که بهتر است در این وضعیت معادن افغانستان کشیده نشود و زیرخاک بمانند.

سید اعظیم کبرزانی یکتن ازاعضای شورای ولایتی هرات می­گوید: حکومت وحدت ملی هیچ تعهدی برای مبارزه با زورمندان و استخراج کننده­های غیرقانونی معادن ندارد و مقام­های دولتی از این درک پول هنگفتی به جیب می­زنند.

شماری از فعالان مدنی هرات به این باور هستند که بیشتر معادن این ولایت در دست گروه­های مافیایی است و بیشتر قراردادها در بخش معادن براساس روابط صورت می­گیرد.

خلیل پارسا مسئول هماهنگی شبکه ی نهادهای مدنی هرات میگوید: از سوی هم زورمندان در درون حکومت نفوذ دارند و جلو نظارت از روند استخراج معادن را می­گیرند.

آنگونه که مسوولان دیدبان شفافیت افغانستان می­گویند: حت کارمندان اداره معادن هرات هم در استخراج غیرقانونی معادن این ولایت دست دارند.

در این مورد خواستیم دیدگان مسوولان این اداره هم داشته باشیم اما با تلاش­های زیاد موفق نشدیم.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top