رئیس جمهور در مراسم خاکسپاری قوماندان ۲۰۷ ظفر در هرات اشتراک کرد

نماز جنازه محی الدین غور فرمانده قول اردوی 207 ظفر امروز با حضور رئیس جمهور و مقام های بلند رتبه نظامی و فرماندهان جهادی در ولایت هرات ادا شد. رئیس جمهور غنی جان باختن آقای غوری را یک ضایعه بزرگ در کشور میخواند اما تاکید میکند که نظامیان کشور با قوت تمام در برابر گروه های هراس افگنان ایستاده خواهند شد.

رئیس جمهور غنی امروز در مراسم تشییع و تدفین جنازه تورن جنرال محی الدین غوری قوماندان قول اردوی 207 ظفر در حوزه غرب کشور به هرات سفر کرد و در این مراسم اشتراک نمود.

در این سفر وزرای امور داخله، دفاع، انرژی و آب، رئیس عمومی امنیت ملی و لوی درستیز قوای مسلح کشور رئیس جمهور غنی را همراهی میکردند.

گفتنیست هلیکوپتر حامل تورن جنرال محی الدین غوری قوماندان قول اردوی 207 ظفر عصر روز سه شنبه در قریه موریچاق ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس حین نشست در عملیات سقوط کرد که در این واقعه جنرال غوری به همراه یک پیلوت کشته شدند و 6 تن دیگر به شمول روسای امنیت و شورای ولایتی بادغیس زخمی شدند.

آقای غنی امروز در آغازین لحظات سفرش به ولایت هرات با فامیل های قربانیان این رویداد و مقامهای امنیتی زون غرب در مقر قوماندانی قول اردوی 207 ظفر ملاقات نمود.

سپس رئیس جمهور پیکر جنرال غوری را بر دوش گرفت و با تیم همراهش پیکر قربانیان این رویداد را تا ساحه جم نظام قوماندانی قول اردوی ظفر انتقال دادند.

سرانجام رئیس جمهور در جمع ده ها تن از متنفذین قومی، فعالین مدنی و نماینده گان مردم در پارلمان و شورای ولایتی که در مراسم خاک سپاری اشتراک نموده بودند حضور یافت و کشته شدن تورن جنرال محی الدین غوری قوماندان قول اردوی 207 ظفر را به تمامی قوای مسلح کشور تسلیت گفت.

وی افزود کشته شدن غوری هیچ تاثیری بر روحیه و انگیزه عساکر اردوی ملی نخواهد گذاشت و قوای مسلح همچنان در راستای دفاع از خاک کشور تلاش خواهند کرد.

رئیس جمهور همچنان رتبه تورن جنرالی آقای غوری را به دگر جنرالی و همچنان رتبه جگرنی سید واسع پیلوت را به دگرمنی ارتقاء داد.

در این مراسم آصف رحیمی والی هرات گفت فعالیت چندساله جنرال غوری در راستای تامین امنیت ولایات زون غرب تاثیر بسزایی داشته و تاکید نمود تا سایر منسوبان اردوی ملی این راه را دنبال نمایند.

وی همچنان از رئیس جمهور خواست تا به وضعیت بازمانده گان کسانی که در راه دفاع از وطن جان خود را از دست میدهند توجه جدی صورت گیرد.

در همین حال رئیس جمهور غنی وعده داد که  برای بازمانده گان قربانیان این رویداد در بهترین مناطق منازل رهایشی توزیع خواهد شد.

با اینکه گروه طالبان مسولیت سقوط هلیکوپتر حامل تورن جنرال محی الدین غوری قوماندان قول اردوی 207 ظفر را به عهده گرفتند، اما جنرال تاج محمد جاهد وزیر امور داخله کشور هر گونه حمله مخالفین دولت را بالای این هلیکوپتر رد نمود و گفت که این واقعه ناشی از مشکلات تخنیکی بوده است.

در ختم این محفل پیکر قوماندان قول اردوی 207 ظفر در منطقه خواجه عبدالله انصاری شهر هرات دفن گردید.

این در حالیست که شماری از تحلیل گران امور در غرب افغانستان سفر رئیس جمهور و مقام های ارشد امنیتی را در مراسم تدفین قوماندان قول اردوی 207 ظفر، ارزنده توصیف کرده و میگویند این گونه حرکات بر روحیه قوای مسلح کشور تاثیر گذار خواهد بود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top