رئیس شورای ولایتی هرات: با موجودیت تهدیدات امنیتی در بیشتر ولسوالی های هرات، برگزاری انتخابات امکان پذیر نیست

در حالیکه مسئولان کمیسیون ولایتی انتخابات درهرات میگویند: تمامی مواد انتخاباتی برای برگزاری انتخابت ریاست جمهوری از سوی دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات به این ولایت رسیده است، اما شماری از نماینده گان مردم در شورای ولایتی هرات، وضعیت امنیتی بیشترین ولسوالی های این ولایت را نگران کننده میخواهند.

کامران علیزائی رئیس شورای ولایتی هرات میگوید: دولت در بیشتر قریه جات ولسوالی های هرات، تسلط ندارد و اگر برای تامین امنیت این مناطق اقدام جدی نکند، بعید است که انتخابات در بیشتر ولسوالی ها برگزار گردد.

او تاکید دارد، که امنیت اکثر ولسوالی ها نسبت به گذشته بدتر شده است و طالبان در بیشترین قریه جات ولسوالی های هرات، حضور فعال دارند.

نجیب الله محبی عضو شورای ولایتی هرات نیز که گفتگو های صلح پروسه ی طالبان را تحت الشعاع قرار داده و انتخابات در حال حاضر یک روند نمایشی است و مردم در هرات با وجود تهدید های امنیتی و تبلیغات کم کمیسیون انتخابات حاضر نیستند، تا به پای صندوق های رای بروند.

به گفته ی محبی شهروندان هرات خسته از کشتار و ناامنی ها از سوی طالبان اند و درحال حاضر برای آنها تنها برای انها صلح مهم است و امنیت.

از سوی هم مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات هرات میگویند:  طی دو روز گذشته تمامی مواد انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات در هرات رسیده است و انتقال صندوق های مواد انتخاباتی از تاریخ 25 ماه جاری به مراکز رای دهی در شهر و ولسوالی های هرات آغاز خواهد شد.

دکتر داوود صدیق زاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات هرات میگوید: آنان برای 3 صد محل رای دهی که 1738 محل رای دهی میشود، مواد حساس انتخاباتی را آماده کرده اند و در صورت تامین امنیت مراکز رای دهی همه ی این مواد برای استفاده ی رای مردم به مراکز رای دهی شهر و ولسوالی های هرات انتقال خواهد یافت.

در همین حال مسئولان محلی هرات میگویند، که اداره محلی هرات براساس فیصله کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اماده است، تا در مراکز رای دهی را تامین امنیت کند.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات تاکید دارد، که تمامی نیروهای امنیتی تلاش دارند، که سطح ناامنی ها و تهدید های امنیتی را در هرات کاهش دهند، تا در روز انتخابات با چالش امنیتی رو به رو نباشیم.

والی هرات میگوید: موجودیت تهدیدات بلند در برخی از ولسوالی های هرات را میپذیرد، اما از راه اندازی عملیات های نظامی به منظور تامین امنیت خوب تر در ولسوالی های هرات، سخن میزند.

با این حال شماری فعالین مدنی در هرات از انتقال مواد انتخاباتی به ولایات افغانستان ابراز امیدواری میکنند، تا انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بدور از هرگونه چالش نا امنی و انتخاباتی، با حضور گسترده ی مردم برگزارگردد.

قرار است، به تاریخ ششم میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری کشور زیر تدابیر امنیتی بیشتر از دوصد هزار نیروی امنیتی برگذار گردد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top