رئیس هیئت مشرانو جرگه: برخی تروریستان و آدمربایان از سوی زورمندان و حکومتی ها حمایت میشوند

بررسی های یک هیات مشرانو جرگه نشان می دهد که بیشتر ترورها و آدم ربایی ها در هرات از سوی افرادی انجام می شود که از طرف افراد زورمند و حکومتی حمایت می شوند. رئیس این هیات مشرانو جرگه که برای بررسی وضعیت امنیتی به هرات آمده می گوید: به مسئوولان امنیتی هشدار داده که اگر جلو این رویدادها را نگیرند، از کار شان برکنار خواهند شد. از سوی دیگر مسئوولان محلی در هرات می گویند: بیشتر عاملان آدم ربایی ها و ترورهای مسلحانه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و حتی به اعدام محکوم شده اند.

ادامه ترورهای مسلحانه و آدم ربایی ها در هرات حتی مقام ها در مرکز کشور را نیز نگران ساخته است، تا جایکه برای بررسی این موارد یک هیاتی از مشرانو جرگه به هرات آمده است.

آنچه بررسی های این هیات نشان می دهد این است که، بیشتر افرادی که دست به آدم ربایی و ترورهای مسلحانه می زنند، از سوی زورمندان، مقامهای حکومتی و حتی برخی نماینده های پارلمان حمایت می شوند.

محمد هاشم الکوزی رئیس هیات اعزامی مشرانو جرگه به هرات، مسئوولان امنیتی در این ولایت را در جلوگیری از آدم ربایی ها و ترورهای مسلحانه به کم کاری متهم می کند.

رئیس این هیات مشرانو جرگه می گوید: بیشتر افرادی که از چنگ آدم ربایان آزاد شده، در بدل پول رها شده و نیروهای امنیتی در رهاسازی آنان هیچ کاری نکرده اند.

محمد هاشم الکوزی تاکید میکند که به مسئوولان امنیتی هرات هشدار داده است که اگر جلو ترورهای مسلحانه و آدم ربایی ها در این ولایت را نگیرند، از وظیفه شان برکنار خواهند شد.

از سوی دیگر مسئوولان محلی در هرات دست داشتن افراد حکومتی در رویدادهای ترور و اختطاف در این ولایت را رد می کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید: نیروهای امنیتی در جریان یک سال گذشته بیش از یک هزار نفر را که به طور مستقیم در ترورها و آدم ربایی ها دست داشتند، بازداشت کرده اند.

به گفته این مسئوول محلی در هرات، خیلی از گروه های تبهکار از سوی نیروهای امنیتی از بین برده شده و حتی ده ها تن در پیوند به دست داشتن در این رویدادها از سوی اداره های عدلی و قضایی به اعدام محکوم شده اند.

براساس آمار شفاخانه حوزوی هرات، در جریان سال روان بیشتر از ۵۰ تن در هرات به وسیله فیر مرمی به طور هدفمند به قتل رسیده اند، که بیشتر این قربانیان، افراد حکومتی و امنیتی، بزرگان قومی و افراد شناخته شده بوده اند.

همچنان گفته میشود: نزدیک به چهل تن نیز در ده ماه گذشته در هرات از سوی آدم ربایان ربوده شدند، که بیشتر شان در بدل پرداخت پول به آدم ربایان، رها شده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top