راه‌اندازی دوباره کارگاه کاشی‌سازی از سوی دفتر تیکا در ولایت هرات

دفتر تیکا آژانس انسجام هم‌کاری‌های صدارت عظمای ترکیه در ولایت هرات به‌خاطر راه‌اندازی مجدد کارگاه کاشی‌سازی مسجد جامع بزرگ این ولایت، صبح‌امروز مقدارِ لوازم برای ساخت و تولید کاشی اهدا کرد.

علی‌ارغون چینار رییس دفتر تیکا آژانس انسجام هم‌کاری‌های صدارت عظمای ترکیه در ولایت هرات هدف این برنامه را رونق دوباره کارگاه کاشی‌سازی که از جمله آثار با ارزش افغانستان است، عنوان می‌کند.

او گفت هر چند موادِ که امروز اهدا می‌گردد برای مدت در قسمت ساخت کاشی‌های سنتی استفاده خواهد شد اما این کمک‌ها در آینده نیز جریان دارد و نخواهد گذاشت که صنعت کاشی‌سازی به فراموشی سپرده شود.

در همین‌حال زلمی صفا مدیر عمومی حفظ و مراقبت آثار باستانی در ولایت هرات می‌گوید بیشتر از ده سال می‌شود که این کارگاه آموزشی به‌دلیل قطع شدن بودجه آن، به حالت رکود مواجه شده است.

وی از توجه دفتر تیکا به‌خاطر احیایی مجدد این کارگاه ابراز خرسندی کرد و افزود از نزدیک به دوصد کارگر که در این بخش فعالیت داشتند به دلیل کاهش بودجه، اکنون کمتر از ده تن هستند.

آقا صفا افزود اگر این کمک‎‌ها به صورت دوامدار جریان داشته باشد، می‌تواند در آینده صنعت کاشی‌سازی در ولایت هرات رونق یابد.

از سوی‌هم استاد عبدالغنی نیک‌سیر از فرهنگیان هرات این کمک‌ها را با ارزش عنوان می‌کند و می‌گوید تا اکنون کمتر کسی به صنایع قدیمی کشور بها داده است.

وی از حکومت می‌خواهد که در قسمت رُشد فرهنگ کاشی‌سازی در کشور گام‌های موثرِ بردارد و نگذارد تا این صنعت قدیمی و با ارزش به مرور زمان از بین برود.

گفتنی‌است که صنعت کاشی‌سازی بیشتر از یک‌هزار سال قدامت تاریخی دارد و مسجدجامع بزرگ شهر هرات که از جمله مساجد تاریخی در سطح منطقه می‌باشد، تمامی کاشی‌های آن در این کارگاه تولید شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top